luni, 23 iunie 2025

Dan LUCA – editorial în Fãclia: “Implicând poporul”

Despre o metodă directă de implicare socială, în editorialul meu de astăzi din Făclia.

 

----

 

Cred cu tărie în competiție, în ideea de concurs și, mai ales, în premierea câștigătorilor. De multe ori, am reușit să motivez tineri să se implice în proiecte prin lansarea unor competiții publice.

 

În toamna anului 2004, „Casa Europei” din Cluj-Napoca a decis aprofundarea studiului publicat în 2003 despre Impactul extinderii Uniunii Europene asupra Clujului și dezvoltarea acestuia printr-o analiză amplă, menită să surprindă situația orașului din perspectivă europeană. Pe lângă metodele clasice de cercetare, am lansat un concurs de eseuri adresat cetățenilor Clujului, menit să scoată la lumină idei inovatoare care ar putea ajuta orașul să devină mai vizibil pe plan european. Eseurile primite au devenit pilonul principal al proiectului Starea națiunii: Cluj–Bruxelles, o inițiativă care a dat voce societății civile.

 

Premiul cel mare a fost câștigat de George Cârstocea, pe atunci elev de 17 ani la liceul „Gheorghe Șincai” din Cluj-Napoca. Iar pentru a dovedi că ambiția și implicarea te pot duce departe, George a ajuns student în California. Contactat ulterior, ne-a povestit ce a însemnat pentru el acel concurs: „Am scris despre Cluj, în mod explicit, ca despre un produs de vândut turiștilor. În liceu, mă gândeam că poate voi avea o carieră în PR sau publicitate, iar eseul a fost scris din aceeași perspectivă, relativ naivă, dar entuziastă. Eram un puști de liceu, animat de o doză mare de teribilism, încântat de ideea că pot scrie ceva convingător pentru un public mai larg. Eseul mi-a oferit șansa de a mă juca puțin cu ideea de a scrie pentru un anumit segment de public — și se pare că intuiția mea de atunci a dat roade.”

 

De aproape 15 ani, predau cursuri despre mecanismul capitalei europene, cu accent pe sectorul privat și pe conectarea acestuia la instituțiile comunitare. Printre temele abordate: identitatea și valorile europene, politica de comunicare a UE, peisajul media european. O surpriză plăcută a fost interacțiunea cu studenții Universității “Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, în cadrul unei prezentări cu tema “Cum să găsim un job la Bruxelles?”. Cu această ocazie, am lansat un nou concurs de eseuri, prin care participanții au fost invitați să exploreze posibilitățile de evoluție ale relației dintre UE și România.

 

Cea mai bună lucrare a fost semnată de Ana Vlad și a fost publicată pe blogul „Casei Europei”, alături de alte texte primite de la specialiști din Bruxelles. Ce înseamnă un astfel de concurs pentru un tânăr participant? Ana Vlad, câștigătoarea premiului I, scria: „Motivul pentru care am decis să particip a fost ocazia de a-mi spune părerea — fără surse citate, fără stresul de a căuta sinonime academice. O persoană cu experiență vastă în ceea ce privește Bruxelles-ul era interesată de opiniile mele (care, la sfârșitul anului III de facultate, sunt încă idealiste). Provocarea era lansată și nu aveam nimic de pierdut — din contră. Era o ocazie excelentă de a exersa coerența în exprimarea ideilor. Din postura unei studente la Studii Europene, subiectul a provocat inițial un blocaj mintal: cum să spun atât de multe, cât mai repede și cât mai clar? Dar amintindu-mi stilul prezentării și modul în care a fost lansată provocarea, blocajul a dispărut. Ideile au prins contur într-o structură care reflecta atât personalitatea autorului, cât și poziția sa față de subiect.”

 

Astfel de inițiative nu doar că stimulează gândirea critică și implicarea civică, dar dau glas unei generații care are curajul să propună, să viseze și să contribuie activ la viitorul european al României. Continuãm!

 

Dan LUCA / Bruxelles

Niciun comentariu: