sâmbătă, 10 martie 2012

De la “poza de Bruxelles” la “cultura pieţii interne”

Continuând seria materialelor realizate pe marginea dezbaterilor susţinute de Vasile Puşcaş în cadrul conferinţei organizate la Cluj, Ziarul Făclia a publicat încă trei materiale interesante.

Iată câteva idei important de punctat:

“Din punctul de vedere al Uniunii Europene, România probabil este printre statele care aproape au refuzat să-şi desemneze o identitate, nu numai culturală şi politică, dar evident şi una economică, una de piaţă. Am făcut, în urmă cu doi ani, o mică anchetă, că nu vreau să zic sondaj, în zona de Nord-Vest, unde se zice că antrepenorii sînt mai cultivaţi, mai orientaţi spre Vest. Mare mi-a fost surpriza cînd am văzut un procent incredibil de mare de necunoaştere şi neadecvare la mecanismele pieţei interne”.

“România nu a internalizat politicile europene, a preferat doar să meargă să facă poze la Bruxelles, nu putea să acceseze finanţările europene. Aş vrea să vă spun că îngrijorarea mea cea mai mare nu mai este legată de acest exerciţiu bugetar, pentru că, oricum, după ce cinci ani am reuşit cea mai mare contraperformanţă din UE, nici unui stat din Uniunea Europeana nu i s-a întîmplat ce i s-a întîmplat României, să fie pur şi simplu în situaţia de a nu absorbi, de a nu accesa minimalul, măcar pentru balanţa contabilă. Şi lucrul acesta se vede cît se poate de clar şi din punctul de vedere al standardului de viaţă şi, era să zic, al orientării, dar mai degrabă al dezorientării politice, economice şi culturale care există la ora actuală în România”.

Deşi nu la fel de optimist ca altă dată, fostul negociator al României are încredere în continuare în potenţialul ţării - “Dar pentru aceasta trebuie să avem politica adevărată. Fireşte, unul din domeniile care mi se par absolut esenţiale se numeşte educaţia, apoi cercetarea şi inovarea, fără acestea trei, care trebuie să fie încununate de o stare de sănătate cît se poate de bună, este imposibil sa evoluezi spre competitivitate globală. Ca atare, avem resurse, avem potenţial, ne lipseşte o strategie clară pe termen mediu şi pe termen lung, şi ne lipseşte mai ales un leadership care să aducă ţara acolo unde trebuie. Eu cred că le vom găsi şi pe acestea”.

Dezbaterea nu se încheie cu laude, privind România per ansamblu, ca membru UE cu drepturi de pline, Vasile Puşcaş considera că “suntem acuma numai fizic în Uniunea Europeană. Valoric, economic social şi politic, am luat-o pe calea Fanarului”.

Dan LUCA / Bruxelles

Niciun comentariu: