duminică, 11 noiembrie 2012

Dan LUCA – articol în PR Romania – “Lansarea 'produselor' în Bruxelles”

Vă propun un material recent publicat în PR Romania, în care am încercat să evidenţiez importanţa “produselor” de comunicare în Bruxelles-ul european. Bazându-mă pe experienţa personală, acumulată de-a lungul celor 15 ani de când locuiesc şi muncesc în capitala comunitară, am dezvoltat câteva proiecte, acolo unde am descoperit o nişă insuficient acoperită.

În acest context, serviciile de consultanţă câştigă tot mai mult teren.

.........

De mai bine de 15 ani trăiesc în amestecul cultural specific Bruxelles-ului european. Mă ocup mult în a-i decripta tainele, propunându-i noi ˝produse˝. Contribui de 12 ani la “produsul EurActiv” (un portal de infomaţii despre dinamica legislaţiei comunitare), care are ca menire o transparenţă a sistemului decizional european, iar de vreo doi ani am onoarea de a coordona birourile EurActiv din 15 capitale europene.

Înainte de a prelua funcţia de Director pentru Europa la EurActiv, interacţionasem vreo 10 ani cu federaţiile industriale, firme de consultanţă, regiunile reprezentate la Bruxelles sau ONG-uri. Mi-am dat seama că este o nişă pe piaţă şi am lansat în 2010 ideea unui nou produs EU Federation Knowledge Programme, prin care principalele agenţii de PR/PA din Bruxelles prezintă structurat responsabililor cu comunicarea din grupurile de interese subiecte precum noi tehnici de lobby, dinamica presei europene sau “digitalizarea” în afacerile europene. Mă bucur să observ că după succesul de anul acesta, programul se extinde şi pentru anul 2013.

E clar că ai nevoie de o adevărată hartă a Bruxelles-ului european pentru a înţelege structurile emergente din capitala comunitară. Corespondenţii de la Bruxelles încearcă să monitorizeze un sistem prin hăţişurile de informaţie instituţională şi non-instituţională. Desigur frica de propagandă este uriaşă, iar presa începe să “sufle şi în iaurt”, plictisită de o informaţie tehnică, cu greutate digerată de specialişti, ce să mai vorbim de publicul larg. Cam pe aceste concepte s-a axat şi EurActiv-ul când am sugerat lansarea noului Press Release Service, în care jurnaliştii, dar nu numai, pot să identifice direct comunicatele de presă emise de intituţiile europene, dar şi de federaţiile industriale, organizaţii neguvernamentale. Iar dacă ne gândim că sunt aproximativ 15.000 de documente pentru presa europeană pe an, o structurată pe subiecte, organizaţii sau data emiterii este binevenită.

De 5 ani sunt implicat direct sau indirect în ghidarea celor care doresc să-şi caute un rost în Bruxelles. Un loc fascinant, plin de oportunităţi, dar şi suprasaturat de competiţie pe fiecare sector. Asta nu înseamnă că trebuie să te descurajezi, dar în acelaşi timp e bine să ai şi o abordare adaptată realităţii. De când predau cursuri studenţilor preocupați de descoperirea Bruxelles-ul european sunt surprins de vidul de cunoştinţe pe care îl au. Nu pot să îmi imaginez că majoritatea facultăţilor care tratează problematica comunitară, şi sunt sute acum la nivel european, nu acordă nici o importanţă explicării “pieţei afacerilor europene”. Motivat de această “nişă” am lansat prin intermediul companiei de consultanţă pe care o coordonez – DL International, încă din 2011, un training special, despre cele “50.000 de joburi din sectorul privat al afacerilor europene”. Iar reacţiile participanţilor - şi am ţinut deja 7 sesiuni de informare - au fost: “Dar nimeni nu ne-a zis de aşa ceva”, “De ce nu ni se explică acest segment de piaţă la universitate?”, “Am pierdut doi ani prin concursuri EPSO fără să îmi dau seama că pot să îmi găsesc un loc de lucru în federaţii industriale”.

Prospectând piaţa, am observat că există un segment subapreciat la nivelul ofertelor de Bruxelles. Este domeniul antreprenorilor, dar mai ales, aşa cum zicea recent Richard Branson, cel al intraprenorilor, adică al angajatului “căruia i se oferă libertatea şi sprijinul financiar necesare pentru a crea noi produse, servicii şi sisteme, care nu trebuie să se supună rutinei sau protocolului obişnuit al companiei”. Împreună cu Maria Laptev am lansat astfel o nouă ofertă, în special pentru cei care doresc să deruleze afaceri în Bruxelles. Intitulat simbolic “Cum să faci bani în afacerile europene din Bruxelles?”, încercăm să ghidăm pe cei interesaţi în a alege calea cea mai bună spre reușită. Maria cunoaşte Bruxelles-ul și sectorul privat al afacerilor europene mai bine decât orice expert și nu întâmplător este acum Directorul Executiv al ECPA (European Center for Public Affairs). Repet, sunt contracte de milioane derulate în capitala Europei. Sumele alocate la Bruxelles de către multinaţionale pentru comunicare sunt fabuloase. Un studiu dat publicităţii a evaluat bugetul de comunicare al celor aproximativ 400 corporaţii inserate în Bruxelles (vorbim doar de birourile de afaceri europene) la aproximativ 71 milioane de euro anual. Această cifră este doar raportată la sectorul privat. Fără nici o problemă putem adăuga aproximativ alte 50 milioane europene pe an puse la dispoziţia consultanţilor de către instituţiile europene. Noua inițiativă, cea a unui training despre “actorii de Bruxelles” și despre serviciile de consultanță de care au nevoie, a prins fantastic la public în evenimentul inaugural din 25 octombrie 2012. Așteptăm cu mare interes următoarea prezentare pe care o vom ţine în martie 2013.

Gândesc româneşte, chiar dacă de 15 ani trăiesc în capitala Europei. În 2003 am înfiinţat Clubul „România-UE” Bruxelles, o platformă a românilor din Bruxelles-ul european. Studiul realizat în 2006 despre „Imaginea României la Bruxelles” a fost un proiect prin care România a dat un semnal că doreşte o relaţionare structurată cu Uniunea Europeană.

Dan LUCA / Bruxelles

 

Niciun comentariu: