marți, 6 iulie 2021

Europa şi Fãclia de Cluj – editoriale semnate de Dan LUCA


De aproape 25 de ani, prezint de la Bruxelles dinamica sistemului comunitar. Încă de la început, un pilon al comunicării fost publicația Făclia de Cluj, care îmi găzduiește materialele. În 2003, prima carte pe care am publicat-o (România vazutã de la Bruxelles) a fost o colecţie de articole publicate în special în cotidianul clujean.

 

Nu sunt un ziarist de profesie, ci doar un observator al fenomenului european văzut de la centru. Dacă am avut aceastã șansă să mă aflu în polul de decizie politic, am considerat-o ca pe o datorie civică să explic lucruri interesante clujenilor și nu numai.

 

Am fost acum rugat să scriu editorialpentru Făclia de Cluj și am acceptat cu mare plăcere. Îmi voi continua munca nerenumeratã, cu o frecvențã de două articole pe lunã, având că obiectiv întărirea mișcării constructive europene.

 

Voi continua în acelaşi timp sa îmi prezint ideile în alte media, aşa cum am fãcut-o recent în Ziarul Financiar sau EURACTIV.

 

Aveţi aici primul editorial, semnat astãzi, 6 iulie 2021.

 

 

Europenii şi Uniunea Europeană

 

Noi, românii, am fost tot timpul europeni. Geografia ne-a ajutat, desigur, dar cu siguranță este mai mult decât o apartenența la un spațiu fizic.

 

Situația de după al Doilea Război Mondial a condus la reorganizarea continentului european, iar Vestul s-a coagulat încă din anii ’50 într-o entitate devenită treptat Uniunea Europeană. Comunismul a separat spațiul european, iar speranța de unificare a venit în anul de grație 1989. Uniunea Europeană a fost de la început, și încă este, o structurã dinamică, cu veniri și chiar plecări. Noi, România, am apărut în această poză în 2007 și de atunci încercăm parcă să ne redescoperim vocația și identitatea.

 

Ce se vrea de fapt cu acest proiect european, numit acum Uniunea Europeană ? Răspunsul este simplu, pace pe continent și o calitate mai bună a vieții cetățenilor sãi…

 

Poate nu este rău însă să ne întrebăm ce dorește UE? Cu riscul de a părea naiv, zic că UE vrea ceva de bun simţ de la noi. Se doreşte o gândire deschisă pentru binele colectiv european, în care nu există majoritate și toți suntem minoritari. Nici nemții, și nici francezii, nu sunt majoritari în Uniunea Europeană. Că sunt mai influenți în stabilirea destinului european comun, aceasta este altă discuție. În fond, cunoaştem bine abordarea: ˝puterea se dobândeşte, nu ţi se dã˝….

 

Nu mai trebuie să fim complexați că suntem estici sau că am intrat doar recent în structura comună. În anii ’80 spaniolii, ieșiți și ei dintr-o dictatură, se alăturau speriați Uniunii. Acum sunt puternici, în topul 4 european.

 

E bine să fim naturali și interesați de succesul comun. Chiar dacă pare puțin utopic, suma reușitelor țărilor europene duce cu adevărat la un bine direct, sau cel puţin indirect, și pentru țara noastră.

 

Uniunea Europeană nu ne știrbește personalitate, dar trebuie să participăm la acest exercițiu democratic supra-statal și să avem opinie. Iar apoi, să înțelegem că dacă alții au altă opinie, nu sunt neapărat împotriva noastră. În fond chiar unul dintre sloganele Europei este legat de acest punct, ˝uniţi în diversitate˝.

 

La peste 100 de ani de la formarea Statului Unitar Român este momentul să fim mai relaxaţi, deschiși și să ne plângem mai puțin. Nimãnui nu îi place sã stea la masã cu plângãcioşi. Putem să jucăm în acest proiect european dinamic, e păcat să fim doar spectatori la un meci în care noi chiar avem jucători pe teren.

 

Dan LUCA / Bruxelles

 

 

 

 

Niciun comentariu: