Pe 2 iulie 2021, am publicat un nou articol în Ziarul Financiar.
Lumea
Bruxelles-ului european caută în permananţă modalități de poziționare și
interconectare, pentru că fiecare să își poată exprima opinia despre
dezvoltările contemporane.
Până
în martie 2020, la începutul crizei pandemice, capitala Europei abunda în
conferințe. Se ajunsese la ceva faraonic, de genul 100 de evenimente pe zi,
aproape în fiecare zi. Acum 16 luni, piața evenimentelor a înghețat total, nu
doar la Bruxelles, ci pe întreaga planetă,
forțând omenirea să se reinventeze.
După
șoc, a venit mobilizarea și lansarea faimoaselor conferințe virtuale. Au apărut
branduri de platforme, puțin cunoscute până atunci. A fost un adevărat moment
de solidaritate umană, în care, paradoxal, instituțiile europene s-au deschis
și mai mult. Au început să apară evenimente cu eurodeputați care adunau 500 de
participanți, iar o intervenție a unui comisar european era urmărită de mii de
persoane. Dacă până în 2019 Bruxelles-ul vorbea cu Bruxelles-ul, cu mici exceptii,
pandemia a deschis fortăreața europeană. Au apărut panelisti din capitale
europene, fără costuri de management sau de logistică. Am asistat la o
reală democratizare a conferințelor în care un student din Iași putea interveni
din campusul sãu într-o dezbatere despre Parteneriatul Estic.
Desigur,
toată lumea dorește sfârșitul acestei perioade care a pus omenirea la grea
încercare. Ce urmează acum din punct de vedere al evenimentelor
publice ? Răspunsul îl avem deja pe piață. Noul cuvânt de ordine este HYBRID.
Dorim să avem conferințe cu public, dar să menținem și comunitatea virtuală
atât de bine dezvoltată acum.
Din
punct de vedere organizatoric, o conferință în format hybrid este foarte
complex de pus în practicã. Este de fapt abordarea de a organiza două
evenimente în același timp. Există o dinamicã în jurul sălii de
conferințe, care trebuie acum să fie supertehnologizată, cu camere video fixe
şi portabile, conexiune internet puternică și cu multă resursă umană
calificată. În același timp e nevoie de o permanantă investiție în platforma
digitală care găzduiește conferința şi asigurã interacţia cu comunitatea
virtuală. Punctul forțe al dezvoltării îl reprezintă însă conectarea celor două
piețe. Moderatorul unui astfel de eveniment interacționează cu un panel aflat
parțial în salã, dar și unul vizibil doar pe un ecran de calculator. Publicul
este în incintã, dar și pe chat sau Q&A.
Vor
face carieră aceste conferiţe hybrid? Timpul va confirma sau nu această ipotezã.
Noul normal îl descoperim împreună, în orice
segment de activitate. Important este să existe inovație, să fie deschiderea
față de nou, să avem viteză în execuție și
să ne adaptăm în permanenţă.
Personal,
săptămâna trecută am intervenit la prima conferință hybrid la Bruxelles și senzația
a fost fantastică. E bine să vezi din nou oameni în carne și oase cum se zice,
care interacționează direct. E aceeași senzație pe care o ai la competițiile
sportive în care a reapărut publicul în tribună. În același timp
mediatizarea fiecărui eveniment a crescut. E important să nu uităm de acest
public virtual, câștigat în războiul pandemic, și care chiar are o abordare
constructivã față de sistemul comunitar.
Dan LUCA / Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu