vineri, 20 aprilie 2012

Dan LUCA – articol în Occidentul Românesc – “Diaspora poate dezvolta turismul românesc”

Turismul este unul dintre sectoarele în care rolul românilor din Diaspora este decisiv pentru români și pentru țară. Mai multe despre cum pot contribui cei plecați la dezvoltarea turistică a României, puteți citi într-un recent material publicat de Occidentul Românesc.

…….

România nu se bucură de mari încasări din activităti turistice, neprofitând suficient de resursele de care beneficiază comparativ cu restul statelor europene. Evident si guvernarea ar trebui să acorde o mai mare atentie acestui sector, nu numai prin actiunile de promovare turistică pe care le cunoastem si care încă nu si-au demonstrat eficacitatea.

Fără nici o urmă de exagerare România are multe lucruri interesante de oferit, obiective specifice ţării, tradiţie gastronomică, mituri şi legende, care merită exploatate, dar are o problemă în a propune soluţii turiştilor, iar la atâtia ani de la Revoluţie se bâjbâie încă nepermis pentru o ţară cu un potenţial uriaş. Să fie oare acesta rezultatul faptului că “pachetul turistic Romania” lipseşte, afectat în special de infrastructură, calitatea serviciilor sau coerenţa cluster-ului "turism România"?

Este evident ca si alti factori implicati corect pot spori dezvoltarea industriei turistice. În ultima perioadă am analizat şi am aprofundat intens importanţa Diasporei româneşti în crearea imaginii de ţară, atât prin implicarea în activitatea politică în şi din ţara de adopţie, în dezvoltarea economică a ţării de inserţie prin munca prestată acolo, sau prin implicarea în activităţi de cercetare. Dar concret, un român plecat poate contribui şi la îmbunătăţirea turismului in României. Cum?

Acum câţiva ani am fost în Turcia şi am rămas plăcut surprins de calitatea serviciilor şi de preţul incredibil al “pachetului turistic”. Succesul constă şi în implicarea diasporei din Europa în popularizarea ofertelor. Concret, un turc stă în Germania sau Franţa din octombrie până în martie. Lucrează pentru o companie de turism din acea ţară şi promovează ofertele pentru sezonul care urmează. În martie el se întoarce cu primii clienţi în Turcia şi lucrează ca şi chelner, recepţionist sau chiar manager. Încă nu observ o astfel de abordare în România. Normal că noi găsim scuze, că sezonul nu e aşa de lung, că infrastructura de la noi e la pământ. Problema cu sezonul lung e puţin relativă. Cine vine în România nu doreşte numai să stea la soare pe temperaturi de 35 de grade, ci vrea să descopere România. Nu asta dorim şi noi?

Forţa exemplului este de multe ori hotărâtoare. Turiştii străini preferă de exemplu litoralul românesc, în special staţiunea Mamaia şi serviciile balneare de la Eforie Nord sau Neptun, datorită promovării făcute de Agenţia de turism Messerschmidt Reisen, deţinută de Toni Messerschmidt - un român stabilit în Berlin înainte de ’89. Numărului turiştilor germani care achiziţioneaza bilete prin această agenţie este considerabil mai mare decât al celor care şi-au organizat vacanţa cu ajutorul TUI.  Aceeasi idee putea fi pusă în practică si de alti români.

Se poate crea o platformă de legătură între entitătile românesti din tară si persoane fizice sau juridice românesti din Diaspora. De mai bine de un an de zile, veneam cu o nouă idee – propuneam ca la proiectul de Guvernare al PSD – “România corectă – România socială”, să fie adăugat potenţialul diasporei româneşti la realizarea acestui obiectiv prin relaţionarea cu agenţiile de turism din ţară şi din afara ţării şi încurajarea creării de agenţii de turism în afara României de către reprezentanţi ai Diasporei româneşti şi acordarea unei prime de incoming.

Dan LUCA / Bruxelles


Niciun comentariu: