Sãptãmâna aceasta am petrecut câteva zile la Berlin. De doi ani nu mai vizitasem capitala Germaniei, iar întrevederile avute cu ziarişti sau oameni de afaceri au fost pline de conţinut.
Câteva idei :
Ø
Nimeni
nu doreşte în Germania alegeri anticipate, deci doamna Merkel poate sã îşi încheie
fericitã al 4-lea mandat de cancelar federal. Ultimul, cãci 16 ani sfideazã sistemul
democratic. Cineva zicea chiar cã generaţia tânãrã nu îşi aminteste Germania
condusã de altã persoanã decât Angela Merkel…
Ø
CDU
continuã sã fie partidul cel mai puternic, dar Annegret Kramp-Karrenbauer
(actualul lider) nu pare soluţia pentru a prelua guvernarea dupã alegerile
viitoare. Existã deja nume de posibili cancelari în spaţiul public german.
Ø SPD-ul
este în derivã, fãrã leadership, cu 3 persoane la vârf.
Ø Verzii
sunt pe val în Germania, iar urmãtoarea coaliţie pare deja conturatã:
CDU-Verzii, ceva din modelul austriac actual.
Ø Liberalii
stagneazã, iar abordarea liderului izoleazã partidul de o cooperare cu dna
Merkel.
Ø Extrema
dreaptã creşte alarmant şi problema trebuie abordatã cu mare atenţie.
Ø
Deşi
Germania va prelua în iulie preşedinţia rotativã a UE, nimeni nu vorbeşte
despre acest eveniment la Berlin.
Ø
Berlinul
e plin de start up-uri în tehnologie, jocuri, muzicã, platforme imobiliare sau
de locuri de muncã. Industria germanã tradiţionalã sprijinã masiv aceste entitãţi.
Ø Berlinul s-a schimbat enorm în ultimii 10 ani. În unele zone ale capitalei preţurile la rezidenţe s-au
triptat în acest interval de timp. 650.000 euro este un apartament de 4 camere,
120 metri pãtraţi… e un exempu. Berlinul intrã treptat în categoria oraşelor
scumpe precum Parisul, Roma sau Londra. Ca o anectodă, cică
imediat după unificarea Germaniei, când autorităţile au decis ca Berlinul să
fie capitala Germaniei, s-a elaborat o strategie ca în 2010 populaţia
Berlinului să fie comparabilă cu cea a Parisului sau a Londrei. Se dorea o
capitală de 10 milioane de locuitori. Rezultatul actual - ceva sub 4 milioane.
Ø
Potenţialul
de dezvoltare este însã enorm, iar intenţia Tesla de a deschide o fabricã la
Berlin este de impact. De fapt investiţia este la 25 de minute de mers cu
trenul, în landul care inconjoarã Berlinul, dat totuşi 7000 locuri de muncã
directe este ceva. Se vorbeşte chiar de noua abordare a Berlinului, care poate
deveni un oraş industrial, în premierã.
Dan LUCA / Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu