E onoare să semnez primul editorial al anului 2024 din Făclia de Cluj! Ca temã am ales, în acest an electoral, legătura dintre liderii români și credibilitatea europeană.
-----
Începem un an 2024 în care românii sunt chemați să voteze în diverse scrutine
electorale. Fiecare se va orienta, desigur. Scopul acestui editorial este de a
clarifica câteva concepte, ziceți-le ghidaje pentru cei care mai au încă întrebări fundamentale...
De mai bine de 30 de ani România a intrat pe calea europeană. E un paradox
între foarte mult, căci suntem membru deplin al UE de 17 ani acum, dar și puțin,
fiindcă încă nu punem în valoare întregul potențial al acestui statut. Sper din
tot sufletul ca aceste campanii, locale, naționale sau europene să dezmorțească
electoratul pentru a discuta concret despre potențialul unei Românii puternice
și integrată european. Mulți au făcut referire la Jacques Delors ca vizionar
european. Și au mare dreptate. Dar ideile marelui politician francez rămâneau
la stadiul de filosofie dacă el nu era și președintele executivului european
vreme de 10 ani. Deci, o sugestie, ca simpli cetățeni, când analizați un partid
politic sau chiar un Om de Stat, pe lângă perdeaua de fum a cuvintelor
magice, identificați viziunea, dar și strategia de a implementa cele propuse.
Lentila realității este durã, desigur, dar trebuie să credem în fărâma de
bucurie pe care ne-o aduce responsabilizarea europeană. De multe ori suntem pe
un teren slab, neavând specialiștii politicilor sectoriale și implicit nici
alianțele necesare unui lobby eficient. Asta nu înseamnă că trebuie să ne lăsăm
stiviţi de roata istoriei. Este nevoie de drenajul cultural european, de a-i
înțelege și pe alții ce vor de la proiectul federator. Să nu ne păcălim, avem
dosare bătute în cuie, dar există și unele care sunt dinamice și așteaptă
opinia noastră. Deci, din nou la analiză. Credeți că un guraliv, ca să nu ii
zic populist, din spațiul românesc are șanse să negocieze favorabil? O vorba
românească spune că în sufragerie nu se intră cu bocancii, deci avem răspunsul.
Sunt unele clișee insuportabile, iar aici mulți candidați le vor folosi. De
fapt ei, căci sunt mulți de acest fel, generalizează niște particularități
pentru a denatura realitatea. Sunt prea multe informații în secolul acesta, iar
trunchierea frazelor poate să creeze o presiune sistemică europeană, care să îi
refugieze pe mulți în patriotism sau chiar naționalism. Românul din Vestul
continentului nu mai este capşunarul care doarme sub poduri, nu mai este
turistul sărac care își aduce slănina de acasă, nu mai este studenţaşul exotic
din amfiteatrele europene. Forța economică a Românie e vizibilă acum, chiar
dacă mai avem multe de făcut pentru a ne ajuta țara. Vedeți aceste campanii
electorale ca o oportunitatea de a discuta noi proiecte de țară, cu
viziune și strategii, cu oameni normali și deschiși. Să ne lepădam de dilema
stereotipurilor, să nu mai încalecăm clișee europene sau românești. Să decidem
noi cum vrem să fim și cine să ne reprezinte cu adevărat.
Dan LUCA / Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu