marți, 14 ianuarie 2025

Dan LUCA – contribuție la un articol publicat de Ziarul Financiar : ˝Noul salt european: bugete şi competenţe consolidate pentru apãrare şi economie˝


Împreună cu prof. Mihaela Luţas am publicat un material în Ziarul Financiar despre cei trei piloni esențiali în ghidarea transformării Uniunii Europene.

 

----

 

Indiferent de zona geografică, fie că este vorba de Europa, de continentul Nord-American, de Asia sau de Orientul apropiat, au loc mutații importante la nivel societal care determină mutări de paradigmã în sfera politică, cu implicații, desigur, asupra economiei. Se reașează sfere de influență, se reconfigurează poli de putere.

 

În acest joc, Uniunea Europeană își are locul ei, consacrat și confirmat de evoluția ultimelor decenii, acela de pol de pace și stabilitate, în pofida multiplelor provocări cu care s-a confruntat de la înființare până în prezent: inflația galopantă din anii ‘70, euroscepticismul, crizele economice, Brexit-ul, evenimentele politice și militare cu impact semnificativ asupra spațiului european cum ar fi războiul din Ucraina, etc.

 

Totuși, inerția sistemică pare a avea un impact negativ asupra dezvoltării pe mai departe a  structurii europene. Scopul acestui material nu este însă acela de a blama, ci, din contră, de a recunoaște rezultatele și de a trimite un semnal de alarmă pentru viitor. E necesară o întărire a percepției pozitive asupra ideii europene pentru a crește relevanța sa în țările membre și pentru a avea impactul dorit. Economie, apărare și – mai ales –  o viziune asumată este ceea ce trebuie să clarifice Uniunea Europeană în anul 2025 pentru a-și întări poziția de jucător economic și politic global.

 

În actulul context, proiectul european este subminat atât de o serie de factori interni, cât și de cei externi. Nu este aici spațiul pentru o analizã exhausivã, dar mișcările de extremă dreaptă, venite din țările membre, devin tot mai radicale, antisistem chiar, atacând  într-o măsură care trebuie luată în considerare fundamentele valorilor europene. Nu ne place să recunoaștem dar refuzul de a se constitui membrii fondatori ai Zonei Euro de către Danemarca  și Marea Britanie (1992), sau pozitia Olandei și a Franței vis-a-vis de constituția europeană (2005) au reprezentat semnale puternice, ascunse la momentul respectiv, de o clasã politică nedoritoare de a înțelege adevăratele cauze ale acestor forme specifice de euroscepticism. Birocratizarea funcționării instituțiilor europene, pe fondul unei descreşteri de flexibilitate în luarea deciziilor a generat o dezvoltare greoaie și costisitoare a alocării resurselor, în principal a celor financiare și a condus la o scădere a transparenței asupra acestui proces.

 

In primii ani ai inceputului de mileniu, Uniunea Europeană s-a confruntat cu forța economică în creștere a Chinei existând o îngrijorare legată de competiția cu aceasta, dar, o dată cu  primul mandat la Casa Albă al preşedintelui Donald Trump a apărut un nou pericol, acela al unui război economic intre Statele Unite și China, în cadrul căruia Uniunea Europeană a devenit victima colaterală. Invazia rusă din Ucraina a arătat continetului european cât de nepregătit este ca putere militară comunã. Iar când Trump, recent reales, și-a exprimat ideile de politică externă, fie că e vorba de o creștere a cotizației membrilor NATO la 5% din PIB, fie că a prezentat planul pentru Groenlanda, ideile lui au alimentat  extremismul în unele din statele membre ale Uniunii inducând idea conform căreia noua ordine mondială va fi așezată pe alte baze decât cele consacrate în perioada postbelică.   

 

Trei piloni sunt esențiali în ghidarea întregului mecanism al transformării.

 

Politica de apărare europeană e la ceas de cumpănã. Se va merge pe o apărare în cadrul NATO, ca până acum, și suntem prizonierii sistemului american? Sau dezvoltăm capacitate separată, inclusiv trupe, nu doar politici comune ? Greu de crezut că, pe termen scurt și mediu, acest proces este realizabil, mai ales dacă ne referim la bugetul necesar și la capacitățile producției industriale de apărare la nivel european.

 

Din punct de vedere economic, este indiscutabil faptul că apartenența statelor membre la o structură supranațională de tipul spațiului comunitar a permis fructificarea avantajelor date de dimensiunea pieței, cu câștiguri importante pentru fiecare dintre acestea. Cedarea de putere de decizie din plan național în plan supranațional a permis aplicarea unor politici comune dar și coordonarea unora din politicile naționale în plan comunitar. Zona Euro și nevoia unei politici monetare comune în cadrul acesteia, însoțită de instituții comune grupate în cadrul Eurosistemului, demonstrează că un spațiu integrat economic și monetar poate să depășească momentele de criză fără a afecta bunăstarea cetățenilor.

 

Se pune insă problema în ce măsură puterea de decizie comună trebuie extinsă, dincolo de spațiul monetar sau cel al politicilor comune deja existente? În prezent, competențele economice se află, în cvasitotalitatea lor, sub controlul național. Politicile fiscale, de ocupare a forței de muncă, cele industriale, de mediu sau privind transporturile, energia și mediul sunt gestionate de către guvernele naționale, răspunzând, în mod specific, fragmentat, provocărilor generate de o potențială criză de natură economică. Această înseamnă că așa numitul efect de difuziune, adică de impact al unor măsuri luate unilateral de către un stat asupra celorlalte state membre nu poate fi controlat în mod unitar, rezultatele putând fi asemănătoare cu cele generate de criza din 2008, sau a celor post-pandemie. Întărirea  Pieței Unice, așa cum a fost gândită de Jaques Delors și dezvoltată pe baza tratatelor consacrate (Actul Unic European, Maastricht, Lisabona) ar putea fi unul dintre răspunsuri la întrebarea legată de întărirea competitivității și a poziției de actor important al Uniunii pe piața globală. Regândirea modului de formare a bugetului comunitar, prin alocarea unui procent important din bugetele naționale (spre exemplu 10%) alături de modul de alocare a finanțărilor  care acoperă probleme comune ale statelor membre ar fi un alt răspuns. Aceasta însă implică o cedare suplimentară de suveranitate, ceea ce în actualul context politic al unora din statele membre ale Uniunii ar genera tensiuni și ar putea să fie o piedică în adîncirea procesului de integrare. Avem practic a doua dilemã europeanã, continuãm integrarea europeanã pe palierul economic sau suntem sortiţi eşecului?

 

Marele salt european este necesar dar nu se va întâmpla fără un demers mobilizator, asumat, de către toți actorii implicati atât la nivel supranational cât și la cel al statelor membre.  Liderii europeni au nevoie să prezinte o viziune concretă și coerentă pe termen lung pentru dezvoltarea economică, socială și politică a Uniunii Europene. În același timp e nevoie de responsabilizare imediată pe toate subiectele societale prin găsirea formulei prin care instituțiile și structurile supranaționale să coopereze în mod eficient  cu statele membre pentru a identifica soluții la problemele cu care se confruntă cetățenii europeni în contextul actual.

 

Dr. Mihaela Luţaş predă cursul de Politici Economice Europene la Universitatea „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca şi este membră a Asociaţiei Generale a Economiştilor din România.

 

Dr. Dan Luca este expert în afaceri europene şi comunicare strategică, derulându-şi activitatea în Bruxelles încă din 1997.

 

Dan LUCA / Bruxelles

Niciun comentariu: