duminică, 21 februarie 2021

˝Noul normal˝ al afacerilor europene – orizont 2022

Căutăm deja să identificăm noul normal de după pandemie. În acest context, analizăm câteva elemente pentru a contura dinamica pieții afacerilor europene.  

 

Desigur, prima noțiune de definit este orizontul de timp când vom avea noul normal. Dacă urmărim firul matematic, estimând durata unei pandemii la 18 luni, e de așteptat că toamna acestui an să fie momentul dorit. Schimbarea însă nu se va face direct, există o perioadã de tranziție spre un nou normal stabil. Vorbim însă de luni de zile în această tranziție și desigur avem numeroase variabile de interpretat. Datorită acestei dinamici avem conceptul de proces continuu pentru a atinge noul normal.

 

Să creionăm însă o poză a Bruxelles-ului începutului de an 2022, deci care este noul normal într-un an de zile.

 

Pandemia nu va schimba obiectivul activității din capitala Europei. Structurile prezente aici vor continua sã deţinã un mandat de reprezentare de la HQ corporației sau de la membri unui sector industrial/non-guvernamental, de a influență favorabil procesul legislativ.

 

Vom avea totuși o evoluție a abordării focalizată mult mai mult pe ˝rezultat măsurabil˝, decât pe ˝percepție de impact˝. Pe baza acestui concept, de focalizare a activității, se va defini bugetul anului 2022, care va cauta să răspundă la întrebări directe precum: ce obiectiv are biroul de la Bruxelles ?, câte persoane sunt necesare ?, ce activități de comunicare defãşurãm ?, cât e de necesar să călătorim în interes de serviciu ?.

 

Câteva sugestii pentru a elebora strategia:

 

Definiţi obiectivul organizației împreună cu colegii din afara Bruxelles-ului;

 

Analizaţi resursa umană, care în cazul entităților din Bruxelles reprezintă aproximativ două treimi din buget. Prioritizaţi acest segment! Există o traumã, iar multe țesuturi operaționale sunt pe avarie.

 

Reanalizaţi capacitatea tehnică, printr-o extindere a resursei la evenimente online, comunicare digitală.

 

Structuraţi comunicare internă, inclusiv un calandar clar al întâlnirilor fizice și al celor virtuale. Practic vor apărea două categorii de evenimente, fizice și virtuale. Desigur, mulți prevăd o impunere a soluției hibrid, dar eu nu cred că într-o piațã stabilã vom avea din abundență acest format. În emiterea acestei concluzii, iau în considerare în special costul unei abordării mixte, dar și lipsa emoției care o poate genera dezbaterea virtuală, chiar în formula combinatã.

 

Aveţi o discuție realistã despre munca de acasă sau de la birou. Acum, cu siguranță, cunoaștem avantajele și dezavantajele ambelor activități. Să nu uităm însă că înainte de pandemie, teleworking-ul nu era încurajat de angajator.

 

Reanalizaţi piață de acțiune. Pandemia a dus la dispariții și aduce noi oportunitãţi, canibalizãri și consolidări.

 

Aveți în vedere marketingul și brandingul, și aici nu mă refer doar la cel al organizației în care activați, ci și al celui personal. Criza ne-a învățat că încrederea în oameni este determinantă în a reusi mai bine în labirindul afacerilor europene.

 

Dan LUCA / Bruxelles

 

 

 

 

                                                                                                      

 

 

Niciun comentariu: