Despre cum expertiza în afacerile europene poate să fie benefică monetizării unui brand de media în articolul meu de astăzi din Ziarul Financiar.
---
Cursurile despre filosofii și practici antreprenoriale
fac parte din curricula universităților de zeci de ani, prezentând în detaliu
subiectul inovației creative și adaptării la o piață în constantã mișcare.
Recent, școlile europene de jurnalism și comunicare au abordat structurat
subiectul, colaborând cu profesori care provind din sectorul media și având o
expertiză antreprenorială.
Activând de 23 de ani în cadrul companiei Euractiv de la Bruxelles,
sunt în permanenţă fascinat de legătura dintre inovație și monitorizarea
brandului de media. În 2003 lansasem pachetul de membru Euractor
care continuă să fie și acum un produs de top, mai ales în rândul federațiilor
europene. În 2008 reușeam să adaptăm clasicul supliment print
media de 8 pagini, pe care îl vizualizam săptămânal la
European Voice, într-un produs media digital de impact pe care l-am numit
Euractiv Special Report. Pandemia ne-a forțat să inovăm și să indentificãm
metode de monetizare. La nivelul anului 2019 Euractiv organiza aproximativ 100
de evenimente media în fiecare an, dar în martie 2020 piața a căzut
brusc. Într-o săptămânã am venit cu produsul Conferințe Virtuale
Media, iar în luna mai aveam deja primul client al acestui
produs. Am reuşit să recalibrãm echipa de vânzări și până la sfârșitul anului
2020 organizasem 80 de evenimente de acest fel, fiecare cu sponsorul aferent.
Conferințele Virtuale Media, dar accentuez ca produs media într-un model de
afaceri bine definit, au fost pentru Euractiv comparate cu un
vaccin. Inovația continuă, iar acum două luni am lansat un
produs editorial nou care explică dezbaterile tehnice din
capitalele UE referitoare de reforma sistemului farmaceutic prin
intermediul corespondenților cu expertiză în politicile sectoriale.
Antreprenoriatul în media înseamnă de fapt crearea de noi
produse, noi idei și noi afaceri pentru a capta o parte din beneficiile
economice existente pe piețe evolutive. Transformarea digitală a mass-media a
creat noi oportunități de carieră pentru persoanele interesate de comunicare,
tehnologie și afaceri. Puține media își pot permite astăzi un singur model de
monetizare, planurile de afaceri ale trusturilor de media sunt îndreptate acum
în mai multe direcții creând modele hibride de business.
Referindu-ne la segmentul Media News, există 7 paliere clasice
de acțiune pentru dezvoltarea surselor de venituri. Desigur nu toate
segmentele de business se pretează oricărei media. E nevoie de un plan de
afaceri în care evaluarea bandului, impactul conținutului, comunitatea de
cititori sau resursele de investiție sunt de luat în considerare.
Câteva opinii despre cele 7 modele referitoare la monetizarea
presei:
Prima categorie, cunoscută și consolidată, este cea a
publicitãţii și sponsorizării. O întâlnim la majoritatea media, fie că sunt
doar online sau în alte formate.
Abonamentele la fluxurile de știri au evolut constant,
iar implementarea sistemului de paywall, reprezintă o puternică sursă de venit.
În special la nivelul presei specializate, există o
modalitate de monetizare axatã pe un statut de membru al clubului media, care
oferă servicii concrete în relaţionarea cu brandul respectiv.
E surprinzãtor, dar puțini însă înțeleg segmentul de
evenimente media, care poate să fie foarte profitabil dacă se gândește un model
de business adaptat brandului și pieței în care se acționează.
În era digitală, a erupt subiectul Marketplace și e
normal ca presa să fie un jucător important în acest segment de informație. Cel
mai clasic exemplu este cel al portalului care prezintă oportunitățile pentru
locurile de muncă specializate, de multe ori lansate de presa reprezentativă.
De exemplu la Euractiv avem jobs.euractiv.com pentru specialiştii în politicile
UE.
Crowdfunding și donațiile continuă să fie un element
interesant pentru presă, dar mare atenție la povestea prezentată și la durata
acestor campanii de finanțare.
Am inclus în această clasificare și un exemplu mai exotic,
cu siguranță marginal în finanțare. Crearea de suveniruri pentru un brand media
poate fi o modalitate de a interacționa cu publicul și de a genera venituri
suplimentare. Câteva exemple: tricouri, căni, șepci, brelocuri.
Sursele de venit sunt extrem de importante pentru
sustenabilitatea mass-media în lumea de astăzi, iar fiecare palier de
monetizare trebuie analizat în profunzime și eventual lansat printr-o strategie
adaptată. Desigur, inteligenţa artificialã și mai ales generatoarele de
conținut vor influența în viitor randamentul editorial, dar vor ajuta și la
lansarea unor noi produse media de impact.
Dan LUCA lucrează în Bruxelles de 26 de
ani ca expert în afaceri europene și inovație media. Conferenţiază în
universităţi din Bruxelles şi Bucureşti. Este autorul cãrţii Mapping the
Influencers in EU Policies.
Dan LUCA / Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu