În articolul
publicat în această saptămână de ziarul
Argeşul, am încercat să trasez, în linii mari, relaţia “diferenţiată”
existentă între Uniunea Europeană şi trei dintre statele membre: Marea
Britanie, Danemarca şi Irlanda, fiind vorba de trei ţări care de-a lungul
istoriei construcţiei europene şi-au permis “luxul” de a-şi limita implicarea
în anumite politici comunitare.
Redau în
continuare materialul integral, apărut marţi, 12 noiembrie:
...........
Danemarca,
Marea Britanie şi Irlanda, trei ţări nord-europene care au aderat la Uniunea
Europeană în valul din 1973, prezintă anumite particularităţi care merită să
fie cunoscute într-o perioadă în care se poartă dezbateri intense privind
viitorul construcţiei europene.
Dacă Marea
Britanie ameninţă să părăsească UE, ministrul pentru afaceri europene din
Danemarca declară că ţara sa nu are nicio intenţie de a merge în aceeaşi
direcţie. Deşi nu crede că se va ajunge acolo, o eventuală ieşire a Marii
Britanii ar poziţiona Danemarca oarecum pe actualul “scaun” britanic, ca fiind
cea mai “semi-decomandată” membră UE.
Menţinerea
legăturilor strânse cu Marea Britanie este, de asemenea, o prioritate de top
pentru Danemarca, spune Wammen. Într-o mare măsură, Danemarca a aderat la UE ca
urmare a aderării britanice. Şi chiar dacă Marea Britanie în cele din urmă ar
decide să părăsească UE, el crede că relaţia acestei ţări cu Danemarca nu s-ar
schimba în mod dramatic. Nicolai Wammen susţine că Danemarca doreşte să fie cât
mai aproape de UE, considerând acest lucru în interesul poporului danez. Şi în
Parlament politicienii danezi sunt în general destul de “UE-friendly”.
Potrivit unui
studiu realizat de TNS Gallup pentru ziarul Berlingske Tidende, suportul pentru
înlocuirea coroanei daneze cu euro este destul de scăzut. Doar 22% dintre cei
chestionaţi au declarat că ar vota în favoarea adoptării monedei euro într-un
referendum. În prezent se discută un referendum şi în privinţa a două dintre
“opt-out”-urile Danemarcei. Ce presupune asta? Deşi legislaţia UE este în cea
mai mare parte valabilă pentru toate statele, sunt cazuri în care acestea pot
să negocieze anumite “opt-out”-uri de la legislaţia sau tratatele Uniunii, ceea
ce înseamnă că nu trebuie să participe la anumite politici europene. Danemarca
are acum 4 asemenea “opt-out”-uri pe sectoarele securitate şi apărare:
cetăţenie, libertate, securitate şi justiţie, uniune economică şi monetară.
Lars Lřkke
Rasmussen, fost prim-ministru şi lider al liberalilor, vrea ca Danemarca să
scape de “opt-out”-ul de pe Apărare şi Justiţie printr-un referendum, cât mai
curând, eventual în luna mai a anului viitor, pentru a coincide cu ziua
alegerile europene. Rasmussen îşi argumenta propunerea: “A venit timpul,
trebuie să ne confruntăm cu aceste opt-out. Efectele negative mai ales ale
justiţiei sunt de o asemenea urgenţă încât ar fi iresponsabil să se păstreze”.
Danemarca nu este este un caz singular: Irlanda are două, Polonia una, Suedia
una şi Regatul Unit patru astfel de “reţineri” în privinţa politicilor
europene. Euroscepticismul răspândit pe scară largă în rândul publicului taie
din elanul şi ambiţia guvernului danez de a se apropia de UE.
Marea Britanie
şi-a permis “luxul” de a-şi limita implicarea în ceea ce se întâmplă în UE. În
general, aşa cum zicea analistul american George Friedman, Marea Britanie nu
s-a baricadat în afara Europei (decât în cazuri extreme). Geografia i-a permis
acest lucru. Totuşi, Marea Britanie pare să se simtă “incomodată” de situaţiile
în care nu poate decide atunci când trebuie să urmeze hotărârile
Bruxelles-ului. Discuţiile pentru renegocierea poziţiei Marii Britanii în UE
vor influenţa semnificativ “faţa” Uniunii. De partea cealaltă, personalităţi
“cu greutate” istorică, precum Jacques Delors, au considerat că Marii Britanii
i s-ar putea oferi statutul de “membru asociat al UE”.
Irlanda a dat
mari emoţii în repetate rânduri privind rezultatele referendumurilor europene.
Eram tânăr la NU-ul danez din 1992, iar în 2001 la primul NU irlandez am fost luat
şi eu de val; 2008 mi-a pus un semnal de alarmă. Să se fi agravat criza
identităţii europene?… Totuşi, 2009 a însemnat aprobarea Tratatului de la
Lisabona şi de către cei 1% dintre cetăţenii UE acuzaţi că blochează
construcţia europeană.
Recent, autorităţile
irlandeze au declarat că ţara lor va deveni primul stat din Zona Euro, afectat
de criza financiară, care va ieşi din programul internaţional de împrumut al
FMI şi UE la sfârşitul acestui an, după intrarea în recesiune în 2012.”
Dan LUCA /
Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu