marți, 23 decembrie 2008

Bilanţ: 2008 din punct de vedere...

La începutul anului 2008 mă hazardăm în a face unele pronosticuri asupra următoarelor 12 luni. Să vedem ce s-a întâmplat în 2008 din punct de vedere…

...european

Anul acesta ne-a amintit de vechile probleme ale UE, în special de cele legate de comunicarea cu cetăţenii. Ne-am lovit surprinzător de noul refuz irlandez, care a aruncat construcţia europeană într-o nouă criză.

Implicarea în rezolvarea problemelor din Georgia a fost un examen pentru Uniunea Europeană, care a evidenţiat încă o dată importanţa consensului comunitar, la fel ca cel în cazul provinciei Kosovo.

Dacă vorbim de Preşedenţia UE, pe parcursul primelor luni ale anului am avut Preşedenţia slovenă, de care puţini îşi mai amintesc, iar apoi cea franceză, “remarcabilă” prin vizibilitatea şi implicarea preşedintelui Franţei.

Criza financiară, “contactată” de peste ocean, a lovit din plin şi în Uniunea Europeană, perturbând priorităţile la nivel comunitar. Liderii europeni au reacţionat uniţi, demostrând că de multe ori “adversarul comun” este necesar.

...naţional

Am avut un an electoral în România, motiv pentru care s-au făcut şi mai multe bilanţuri decât în mod normal. Am avut alegeri locale, apoi naţionale, cu primele alegeri de tip uninominal, care au avut rezultatele pe care le cunoaştem.

Pot să amintesc şi de proiectele de lege care au născut revolte din partea celor defavorizaţi: intenţia de mărire a salariului profesorilor şi taxa auto. Nu doar în ţară, românii s-au confruntat cu probleme pe care nu le anticipau, ci şi cei din diasporă. Problemele financiare din UE15, disponibilizările şi falimentele la care s-a ajuns, i-a afectat direct pe cei care muncesc în străinătate.

Am avut analize, remarcând încă mari probleme pe plan educaţional, sau cel al sănătăţii şi protecţiei sociale, turismului şi infrastructurii, domenii în care nu am profitat de sprijinul pe care l-am primit prin finanţările europene.

Sper într-un an 2009 mai bun ca rezultate. Poate că alegerile pentru Parlamentul European din iunie 2009 să “forţeze” o apropiere a agendei româneşti de cea europeană.

Dan LUCA / Bruxelles

Niciun comentariu: