marți, 13 ianuarie 2015

Dan LUCA – articol în ziarul Făclia – “Născut într-o capitală europeană…”

La început de an 2015, anul în care Clujul este “Capitala Europeană a Tineretului”, am avut onoarea de a pregăti un nou material pentru cititorii ziarului Făclia.

Vă recomand articolul de marţi, 13 ianuarie, pe care l-am scris însufleţit de mândria de a fi clujean.

……………..

Mulţi m-au întrebat dacă este important pentru Cluj acest titlu, de “Capitală Europeană a Tineretului în 2015”? Beneficiile concrete se vor vedea în timp, aşa cum Sibiul a profitat de titlul de capitală culturală în 2007, dar ceea ce contează enorm pentru Cluj este simbolistica europeană. Deşi trăiesc de vreo 18 ani în capitala administrativă a Europei, nu uit ce înseamnă cartierul Grigorescu, Liceul Racoviţă sau Universitatea “Babeş-Bolyai”, repere ale existenţei mele departe de ţară.

Asocierea Clujului cu tineretul şi Europa este poate apoteoza ultimilor 25 de ani de activitate. Îmi aduc aminte de “vibraţiile europene” ale anilor ’90, cînd, în calitate de preşedinte al filialei clujene a Asociaţiei Studenţilor Europeni (AEGEE), organizam evenimente cu adevărat europene, în care eurodeputaţii de atunci descopereau un oraş al studenţilor, al tinerilor. Şi nu eram singura organizaţie care făcea primii paşi în direcţia Bruxelles-ului. Cu siguranţă colegii de la BEST, AIESEC sau ELSA aveau aceleaşi iniţiative.

Iar în 1997 am început chiar să ne asumăm responsabilităţi europene, personal fiind primul român în Biroul Executiv european de la Bruxelles al organizaţiei mai sus menţionate. A fost doar “deschiderea” fiindcă de atunci timp de 7 ani consecutiv, din cei 9 studenţi care “coordonau Europa”, s-a aflat tot timpul un clujean, deşi alegerile erau o dată la 6 luni.

Cînd, în 1996 am lansat la Cluj prima “Casă a Europei” din România, am fost atacat că îndrăzneam să propun ca un oraş european ca şi Clujul, să aibă indicatoare stradale nu doar în limba română, ci şi în limbile de circulaţie mondială. Mă bucur să constat că aceste deziderate se regăsesc acum în capitala tineretului 2015.

Clujul este deschis spre Europa şi nu întîmplător volumul dezbaterilor reale despre politicile europene depăşeşte cu mult chiar şi media altor centre universitare din Europa Centrală şi de Est.

Clujul este şi echipa multor clujeni tineri care au reuşit, sub îndrumarea profesorului Vasile Puşcaş să ducă România în Uniunea Europeană. Chiar dacă acum, la peste 8 ani de la aderare, proiectul pare platonic, perioada 2001-2004 nu a fost cea mai uşoară. Şi au fost tineri care au contribuit din plin la acest proiect.

Aştept cu mare nerăbdare să particip anul acesta la evenimentele care marchează capitala culturală europeană a tineretului. Clujean te naşti, nu devii. Asta este opinia mea, dar şi a celor peste 100 de clujeni din Bruxelles-ul european.

Dan LUCA / Bruxelles

Niciun comentariu: