Olimpius
Istrate, lector la Universitatea din Bucureşti, scria recent un material
despre aşteptările profesorilor de la un program de implementare a manualelor
electronice. În ţări precum SUA sau Coreea de Sud se intenţionează ca toate
elementele de conţinut din curriculumul formal să fie disponibile în format
electronic.
Aşa cum spune autorul articolului, manualele sunt imaginea
unui sistem educaţional. Însă mult mai importante sunt strategia didactică şi
maniera de proiectare a sarcinilor de lucru din cadrul manualului digital.
Tocmai calitatea de a fi interactive face diferenţa între un manual digital şi
un manual tipărit, putând fi integrate în cea de-a doua categorie şi elementele
de “social networking şi adnotările (sociale)”, explică acesta.
Integrând toate posibilităţile
tehnologice accesibile, câteva din caracteristicile ce ar trebui regăsite în
noile manuale sunt:
· hipertext
(legături semantice între secvenţe de conţinut);
·
integrarea
multimedia: simulări, filme didactice, animaţie interactivă, clipuri audio;
·
integrarea de activităţi de învăţare
complexe şi de jocuri educative (de tip serious games);
· acces online (pentru descărcare,
pentru realizarea unor teme în cooperare sau în competiţie, pentru trimiterea
rezolvării unor sarcini de lucru etc.);
· posibilitatea
de lucru direct pe manual, eventual, colaborativ (căutare, subliniere/ evidenţiere,
adnotări, rezolvarea sarcinilor de lucru etc.);
· sarcini
de evaluare/ de auto-evaluare (inclusiv posibilitatea construirii unui ”portofoliu
electronic” al elevului);
· posibilitatea de actualizare/
modificare şi completare facilă şi cu costuri reduse;
· posibilitatea
de personalizare (de către instituţie, profesor sau elev);
· resurse suplimentare integrate.
Manualele tradiţionale nu mai reuşesc să atragă suficient
elevii spre a învăţa. Trebuie înţeles faptul că un manual digital nu se
doreşte a fi o variantă pdf a celor tipărite.
Am insistat mult pe importanţa
cursurilor interactive, adatate cerinţelor noilor generaţii:
Educaţie adaptată realitãţii contemporane
Dan LUCA / Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu