skip to main |
skip to sidebar
Dan LUCA – articol în ziarul Prahova – “Educaţia secolului 21”
Particularităţile secolului 21 se regăsesc implicit şi în sistemul
educaţional şi pe piaţa muncii. Despre acest subiect scriam în noul meu articol
publicat joi, 13 martie de ziarul
Prahova.
Redau în continuare articolul integral:
..........
Ne plângem de multe ori de calitatea învăţământului, ne plângem de
rezultatele de la BAC, dar adevărul este că nu facem de multe ori un lucru
esenţial: nu explicăm copiilor noştri de ce „Dacă ai carte, ai parte”,
contribuind astfel la motivaţie. Iar motivaţia e foarte importantă într-o lume
în care tehnologia are un loc educativ important, dar este văzută şi ca distracţia
numărul unu care te îndepărtează de teme.
Educaţia secolului al XXI-lea ar putea fi caracterizată în trei cuvinte:
tehnologie, practică şi mobilitate. “Revoluţia tehnologică” marcheazã enorm şi
domeniul educaţiei. Informarea şi studiul ultimilor ani capătă o nouă culoare –
de la zilele lungi şi obositoare în biblioteci, tinerii studiază acum ore în
şir de pe laptop, tablete, de pe telefoane inteligente sau eReadere, având
acces permanent la Internet, “răsfoind” publicaţii online, enciclopedii
virtuale şi bloguri pline de prospeţime.
Manualele clasice sunt tot mai puţin utilizate, informaţia digitală
primând în preferinţele surselor de informare. Dascălii au înţeles importanţa
adaptării la profilul actual al tânărului şi la cerinţele reale de pe piaţa
muncii şi ale societăţii în care trăim. În sistemul clasic de învăţământ
studenţii sunt examinaţi şi datoritã activităţii lor în mediul Web, contribuţia
pe platformele special destinate fiindu-le analizată atent şi notată de
profesor.
Tehnologia, dar şi “globalizarea pieţei muncii”, a evidenţiat tot mai
mult importanţa pregătirii practice. Modelul educaţional german a fost luat ca
şi exemplu pentru statele europene. Accentul fiind pus pe practica la
angajatori, în sistemul dual, nume mari precum de exemplu Mercedes-Benz primesc
până la 2.000 de ucenici anual, din care apoi majoritatea rămân să lucreze în
companie. Pe continentul american, din dificultatea companiilor în recrutarea
personalului potrivit, au luat naştere universităţile corporatiste, ce constau
în oferirea unor programe de training, coaching, învăţare online, dar şi multă
practică.
Marile companii internaţionale, corporaţiile, au un rol important în
educaţie. „Sectorul privat trebuie implicat. Este o responsabilitate socială”,
sublinia Viviane Reding, încă din 2002, pe atunci comisar european cu
portofoliul educaţiei. Prin noile iniţiative, UE urmăreşte dezvoltarea
dimensiunii noneuropene a educaţiei, deoarece cât mai mulţi absolvenţi la nivel
global contribuie la creşterea economică.
Abilitatea de a învăţă pe cont propriu şi din iniţiativă proprie este o
cerinţă în dinamica actuală, fie că este din surse online, din cărţi, din
articole, prin programe de training, de la alţii, din practica proprie, etc.
Lumea nu stă să ne aştepte, se află în mişcare, cu viteze diferite, după cum ne
arată şi rezultatele globale în materie de educaţie.
Avem nevoie de un parteneriat serios între sectorul privat şi mediul
universitar, pentru a pregăti tinerii pentru piaţa forţei de muncă. În acest
context, sunt interesante şi evoluţiile cu privire la şcolile profesionale,
căci în multe domenii meseria bate diploma. În acelaşi timp, avem nevoie de
înţelegerea unui lucru de bază: te duci acolo unde sunt slujbe, mobilitatea e
cheie. Trebuie mereu să încurajăm crearea de slujbe în România,
neîmpiedicându-i totodată pe cei care doresc să plece să lucreze în lumea în
dezvoltare - căci vestul Europei e şi el în pană de slujbe - putând să se
întoarcă şi să pornească proiecte antreprenoriale odată întorşi în comunităţile
locale.
Dan LUCA / Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu