luni, 11 august 2014

Uniunea Europeană văzută de la Ocna Sibiului


Profitând că Bruxelles-ul european este încă în vacanţă, am zis că nu este rău să fiu pentru câteva zile la Ocna Sibiului, după săptămâna petrecută în Bretania.

Pe lângă lansarea de carte care îl are ca principal personaj pe străbunicul meu, acum erou al oraşului, am apreciat din nou apele lacurilor sărate, dar am şi discutat cu diverse persoane (fie autorităţi locale, oameni ai bisericii, doctori veterinari sau chiar ciobani) despre cum văd ei Uniunea Europeană.

Cu siguranţă fondurile europene au încă un drum lung de parcurs pentru a se decripta şi la Ocna Sibiului. “Domnule, noi auzim de aceste fonduri, că doar avem televizor, internet şi vorbim mult cu oamenii, dar nu ştim cu cine să vorbim la concret”, zicea ciobanul-interprinzător cu care am petrecut vreo 6 ore la stâna sa. Şi este un om plin de responsabilitate, cu 2000 de oi şi 250 de hectare de pământ, cu 7 angajaţi, dintre care 3 sunt copiii săi, care înţelege perfect jocul subvenţiilor agricole şi cum autorităţile pot să se implice eficient.

“Domnii de la Bruxelles chiar pricep când zic să cosim tot terenul până la 1 iulie în fiecare an sau se joacă? Eu le adresez celor care vor să ne ajute să vină aici la noi, la stână, să înţeleagă cum se face creşterea animalelor şi să le arătăm ce înseamnă produse tradiţionale. Iar după ce vor bea un pahar de lapte de oaie, vor mânaca direct caş dulce şi telemea adevărată, nu făcută din lapte praf, şi prăjim o carne de miel cu mujdei, nu cred că mai vor să vadă toate produsele care nu au nici un gust”, adăuga ciobanul.

Lumea e foarte deschisă să afle cum este în altă parte, cum se poate dezvolta munca lor, şi chiar cum pot ei să înţeleagă mai uşor jocul de la Bruxelles. Majoritatea ciobanilor au telefoane mobile şi recent am devenit cu ei chiar prieten pe Facebook.

De abia aştept să revin la anul în paradisul Ocna Sibiului!

Dan LUCA / Bruxelles

 

 

Niciun comentariu: