Într-un
material publicat recent de Cariere am
încercat să subliniez importanţa resursei umane de la Bruxelles, cu ajutorul
căreia România poate reuşi racordarea la sistemul complex al Uniunii europene.
Insist pe importanţa expertizei tehnice!
Redau în
continuare materialul integral:
.............
Racordarea unei
ţări de peste 20 milioane de locuitori la Uniunea Europeană reprezintă un lucru
complex. Nu trebuie blamată o persoană anume, un partid politic şi nici măcar
instituţiile statului pentru nerealizarea perfectă a acestui obiectiv. Deşi
este paradoxal, „procedura macro” de relaţionare naţional-european este în mare
majoritate un algoritm tehnic, necesitând expertize multiple în anumite
sectoare specifice (legislaţie, social, sector de afaceri, etc). Repet, voinţa politică este importantă, dar trebuie sprijinită de o
componentă tehnică.
România în
Uniunea Europeană „joacă” încă insuficient pe scena decizională, cu sute de mii
de actori, este oscilantă, imprevizibilă şi nesustenabilă. Aş asocia sistemul cu o mare companie. Astfel, România are nevoie de o
cultură organizaţională solidă. România trebuie să îşi definească foarte clar
misiunea, viziunea, strategia şi mai ales să îşi aleagă oamenii cu care să
realizeze toate acestea. La resursa umană mă voi opri mai mult de această dată,
la cum se poate „ţese” şi extinde „fibra europeană” a României.
În anumite
dosare poziţia României este foarte bine fundamentată, în vreme ce în altele
poziţionarea ţării noastre este în cel mai bun caz circumstanţială, dacă nu una
amintind de o politică a „scaunului gol”, deşi trei sferturi din legislaţia din
România se produce în urma dezbaterii europeane. Există o problemă de resursă
umană alocată, de finanţarea acestui sistem de „calibrare fină a României la
Uniunea Europeană”.
Este clar că
inerţia sistemică nu duce la o rezolvare a problemelor actuale pe care le are
România cu Uniunea Europeană. Trebuie intervenit rapid, organic, pentru ca
actualele tendinţe să fie corectate. Ţesutul românesc actual nu poate produce
rezultate performante în actuala stare de fapt.
Ce competenţe
trebuie să aibă românul care vrea să facă parte din această structură?
Nu se poate să
lăsăm miile de dosare aflate în dezbatere la nivel comunitar pe seama a doar
100 de diplomaţi de la Reprezentanţa de la Bruxelles. E nevoie să avem oameni
în instituţiile europene, dar şi în reprezentanţele permanente regionale,
locale, în organizaţii nonguvernamentale, în federaţiile industriale care
presează şi susţin interese prin activităţi de lobby, în firmele de
consultanţă, dar, de ce nu, şi în mediul academic şi privat.
România este o
„mină” de resursă cu potenţial enorm pentru a forma fibra de care e nevoie
pentru o reprezentare adecvată la nivel european. Pe lângă tinerii valoroşi
care s-au pregătit în ţară, să nu uităm nici de resursa umană care s-a format
la şcoli în străinătate, mult mai obişnuită cu sistemul de lucru internaţional,
şi care poate fi atrasă prin programe şi iniţiative bine puse la punct.
Dacă vorbim de
cerinţele generale pentru un job în capitala europeană, candidaţii trebuie să
deţină aptitudini de buni comunicatori, negociatori iscusiţi, dar în primul
rând pentru aceasta este nevoie de un bagaj vast de cunoştinţe tehnice şi o
bună înţelegere a sistemului în ansamblu. Experienţa şi expertiza sunt relevante,
însă nu sunt totul. Un background de voluntariat sau implicare în activităţi
studenţeşti este la fel de util.
Cineva îmi
sugera recent că poate nu este rău să ne gândim să introducem la nivelul
curriculei o materie despre cultura şi civilizaţia europeană. Ceva însă foarte practic, nu un conţinut sec şi plin de date statistice.
Cursuri predate cursiv despre ce înseamnă cetăţenia europeană, ce drepturi şi
obligaţii îi revin cetăţeanului european, ce oportunităţi avem noi ca români în
spaţiul european. Iar exerciţiul de europenizare şi internaţionalizare trebuie
continuat la nivelul învăţământului superior. Profesorii străini trebuie să
devină o normalitate în absolut toate universităţile, iar masterele să se
desfăşoare pe cât posibil în limbi de circulaţie internaţională pentru a
obişnui tânărul român cu globalizarea.
În încheiere,
dacă e să mă refer la cei care ne reprezintă politic în structurile europene,
aceştia sunt în special eurodeputaţii. Aceştia au rolul de a integra România în
Uniunea Europeană, dar nu printr-un mesaj de cele mai multe ori populist sau
chiar anti-european. Nu există două sisteme - România şi UE, e doar unul
dedicat României europene. Eurodeputaţii sunt misionari în a educa poporul
român să se implice european şi eventual să aibă o opinie asupra chestiilor
tehnice, pe care aceştia le dezbat în forul european.
Dan LUCA /
Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu