Jurnal
de Dâmboviţa publica recent articolul meu despre reprezentanţii presei la
Bruxelles, şi modul în care a evoluat acest sector în ultimii ani.
Redau în
continuare în forma integrală materialul apărut marţi, 22 aprilie:
...........
Bruxelles-ul
este, în opinia experţilor, cel mai mare pol de presă din lume, dacă luăm în
considerare numărul de ziarişti care îşi desfăşoară activitatea în acest
oraş. Nu mă refer aici la ziariştii belgieni, ci doar la cei
care sunt în Bruxelles pentru a relata „dezvoltările comunitare”.
Treptat,
profilul ziaristului acreditat la Bruxelles s-a schimbat. El devine acum
expertul în problematica europeană, care află în timp util informaţia lansată
de „piaţa bruxelleză”, dar şi o analizează, prezentând redactorilor din sediul
central articole elaborate, personalizate pentru publicaţia care le-a solicitat
serviciile. Populaţia dă semne de nemulţumire tot mai puternice faţă de alianţa
tradiţională dintre tehnocraţi şi liderii politici, care o pun în faţa unor
hotărâri deja luate.
Se manifestă un
climat de profundă neîncredere reciprocă între clasa politică şi populaţie. E
nevoie să învăţăm să luăm în considerare ceea ce este important, iar mediul
politic şi cel administrativ să includă capitalul uman în ecuaţie. Se simte că
presa europeană are din ce în ce mai mult în vedere această abordare globală.
Mă bucur foarte mult că există interes din partea jurnaliştilor români pentru a
afla cu adevărat ce se întâmplă în Bruxelles şi ce face România în afacerile
europene.
De vreo 5 ani
îmi face mare plăcere să prezint echipelor de ziarişti tainele Bruxelles-ului
european şi le vorbesc în special despre cum se poziţionează sectorul de
afaceri în dinamica legislativă. E clar că ai nevoie de o adevărată hartă a
Bruxelles-ului european pentru a înţelege structurile emergente din capitala
comunitară.
Corespondenţii
de la Bruxelles încearcă să monitorizeze un sistem prin hăţişurile de
informaţie instituţională şi non-instituţională. Desigur, frica de propagandă
este uriaşă, iar presa începe să „sufle şi în iaurt”, plictisită de o
informaţie tehnică, cu greutate digerată de specialişti, ce să mai vorbim de
publicul larg.
„Săptămâna de
Bruxelles” este importantă pentru a înţelege cum funcţionează la modul concret
mecanismul deciziilor europene. La fel cum, în cazul tinerilor pasionaţi de
studii europene, sugeram pentru mediul academic vizite prin care studenţii să
vadă cum sunt reprezentate la Bruxelles statele şi regiunile, sub ce formă îşi
prezintă interesele corporaţiile şi grupurile de interese, care sunt abordările
corespondenţilor de presă.
Constat cu mare
bucurie că jurnalistul român doreşte să ştie ce este în agenda europeană, să
afle mai multe de la experţii instituţionali şi din sectorul privat despre
viziunea lor. Din păcate e prea multă abundenţă de experţi globali români care
intră pe posturi de televiziune în special, fără a avea habar de realitatea
europeană.
Este un moment
prielnic pentru a conecta experţii pe politici sectoriale europene din România
cu presa românească, pentru a discuta cu adevărat integrarea europeană, cel
puţin acum la ceas de alegeri europene. Trebuie găsită şi o reţetă de formare
continuă a jurnaliştilor specializaţi pe problematica europeană, iar
Bruxelles-ul trebuie să fie în această matrice. Felicitări fundaţiilor din
România care investesc în jurnaliştii români!
Dan LUCA /
Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu