În cea mai
recentă corespondenţă pregătită pentru ziarul
Prahova descriam cam care este tabloul actual al presei de la Bruxelles, cu
modificările care au apărut în ultimii ani, pe măsura noilor tendinţe în
materie de tehnologie.
Puteţi citi mai
jos materialul apărut miercuri, 23 aprilie:
..........
E clar că ai
nevoie de o adevărată hartă a Bruxellesului european pentru a înţelege
structurile emergente din capitala comunitară. Corespondenţii de la Bruxelles
încearcă să monitorizeze un sistem prin hăţişurile de informaţie instituţională
şi noninstituţională. Desigur, frica de propagandă este uriaşă, iar presa
începe să “sufle şi în iaurt”, plictisită de o informaţie tehnică, digerată cu
greutate de specialişti, ce să mai vorbim de publicul larg. “Săptămâna de
Bruxelles” este importantă pentru a înţelege cum funcţionează la modul concret
mecanismul deciziilor europene.
La fel cum, în
cazul tinerilor pasionaţi de studii europene, sugeram pentru mediul academic
vizite prin care studenţii să vadă cum sunt reprezentate la Bruxelles statele
şi regiunile, sub ce formă îşi prezintă interesele corporaţiile şi grupurile de
interese, care sunt abordările corespondenţilor de presă. Constat cu mare
bucurie că jurnalistul român doreşte să ştie ce este în agenda europeană, să
afle mai multe de la experţii instituţionali şi din sectorul privat despre
viziunea lor. Din păcate, e prea multă abundenţă de experţi globali români care
intră pe posturi de televiziune în special, fără a avea habar de realitatea
europeană. Este un moment prielnic pentru a conecta experţii pe politici sectoriale
europene din România cu presa românească, pentru a discuta cu adevărat
integrarea europeană, cel puţin acum la ceas de alegeri europene.
Trebuie găsită
şi o formulă de formare continuă a jurnaliştilor specializaţi pe problematica
europeană, iar Bruxellesul trebuie să fie în această matrice. Nu e de mirare că
Bruxellesul este cel mai mare pol de presă din lume, dacă luăm în considerare
numărul evenimentelor care au loc aici, dar mai ales importanţa deciziilor care
se nasc în urma lor, şi rezonanţa pe care o au asupra vieţii fiecărui cetăţean
al Europei. Populaţia dă semne de nemulţumire tot mai puternice faţă de alianţa
tradiţională dintre tehnocraţi si liderii politici, care o pun în faţa unor hotărâri
deja luate. Se manifestă un climat de profundă neîncredere reciprocă între
clasa politică şi populaţie. E nevoie să învăţăm să luăm în considerare ceea ce
este important, iar mediul politic şi cel administrativ să includă capitalul
uman în ecuaţie. Se simte că presa europeană are din ce în ce mai mult în
vedere această abordare globală.
Treptat,
profilul ziaristului acreditat la Bruxelles s-a schimbat. El devine acum
expertul în problematica europeană, care află în timp util informaţia lansată
de “piaţa bruxelleză”, dar şi o analizează, prezentând redactorilor din sediul
central articole elaborate, personalizate pentru publicaţia care le-a solicitat
serviciile. Mai sunt şi alte schimbări: dacă acum 10 ani majoritatea
jurnaliştilor acreditaţi la Bruxelles lucrau în presa tipărită, în 2012 a rămas
doar un procent de 40% din total, în prezent diferenţa fiind compensată cu
creşterea reprezentanţilor media exclusiv online, TV şi a agenţiilor de presă.
Numărul corespondenţilor de la Bruxelles a crescut în mod constant în ultimele
patru decenii - şi continuă să crească, în ciuda crizei. Conform celor mai
recente cifre oficiale, existau 1022 de jurnalişti acreditaţi la Comisia
Europeană în septembrie 2013.
Dan LUCA /
Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu