Pentru că trebuie conştientizate
implicaţiile europarlamentarelor pentru fiecare dintre statele membre, m-am
preocupat de definirea şi explicarea acestora pe înţelesul cetăţeanului. Pe
acest subiect am axat şi noul articol publicat în această vineri de Jurnal
de Dâmboviţa.
Găsiţi mai jos acest material, în formatul
integral:
…………..
În toamna lui 2003,
împreună cu mai mulţi români din Bruxelles, prezentam studiul „Alegerile din
Parlamentul European din 2004 - posibile implicaţii pentru România”, care a
fost de altfel şi prima acţiune publică a Clubului „România-UE”, pe care l-am
înfiinţat în acel an. Subliniam atunci că implicarea cetăţenilor în dezbaterile
publice este condiţionată de rezolvarea problemei accesului la informaţii.
Cetăţeanul trebuie
să poată să înţeleagă ce înseamnă din punct de vedere practic prevederile
standardelor europene şi cum îi afectează acestea viaţa. Şi parcă încă nici în
2013, cetăteanul nu a fost suficient conştient de faptul că 75% din legislaţia
naţională este stabilită la Bruxelles. Spuneam atunci că „pentru România este
deosebit de interesant de urmărim ce fel de campanii pentru Parlamentul
European se vor desfăşura în 2004. Trebuie încă de acum să ne apropiem cât mai
mult de principalele dezbateri europene, să fim deja implicaţi în principalele
dosare de actualitate. Forţa unei ţări este dată în special de economia sa şi
nu văd cum o Cameră de Comerţ şi Industrie a României nu are încă o
reprezentanţă la Bruxelles”.
Conform recentului
eurobarometru, 62% dintre români se declară optimişti în privinţa viitorului
Uniunii Europene, procent cu care se clasează pe locul şase în rândul statelor
europene. Grav este însă faptul că 71% dintre români nu cred că vocea lor este ascultată
în UE.
UE are un sistem
complex de luare a deciziei care este greu de înţeles şi există o lipsă de
interes pentru această construcţie din partea sistemelor educaţionale
naţionale. Cineva îmi sugera recent că poate nu este rău să ne gândim să introducem
la nivelul curriculei o materie despre cultura şi civilizaţia europeană.
Ceva însă foarte
practic, nu un conţinut sec şi plin de date statistice. Cursuri predate cursiv
despre ce înseamnă cetăţenia europeană, ce drepturi şi obligaţii îi revin cetăţeanului
european, ce oportunităţi avem noi ca români în spaţiul european. Complexitatea
mecanismului european face ca omul simplu să nu reuşească să se identifice în
mod real cu marile ideologii şi slogane europene.
Îmi amintesc
lansarea candidaturilor pentru alegerile europarlamentare din 2009, când
majoritatea activiştilor au reuşit cu greu să se calibreze la o acţiune de 2-3
luni, premergătoare datei de 7 iunie 2009. Eurodeputatul este reprezentantul
vocii cetăţeanului. Rolul acestuia nu trebuie să se mărginească în a activa în
anumite comisii parlamentare, iar în week-end în a explica cetăţenilor de pe
sticla televizorului activitatea Parlamentului European.
Parlamentarul
european este liantul dintre Guvern şi Parlamentul României, facilitând înţelegerea
mai bună a iniţiativelor de la nivel comunitar. Românul are dreptul să ştie
cine va avea mandatul de reprezentare pentru următorii 5 ani!
Dan LUCA /
Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu