În noul articol
pregătit pentru cititorii clujeni am prezentat importanţa cercetării şi a
programelor de mobilităţi, elemente care fac diferenţa când vine vorba de instituţiile
de învăţământ superior in întreaga lume.
Redau în
continuare materialul integral publicat vineri, 20 decembrie, de ziarul Făclia:
............
Clasamentele
tradiţionale pentru evaluarea performanţelor universităţilor se concentrau pînă
recent cu precădere pe excelenţa în cercetare. Unul dintre cele mai cunoscute
clasamente internaţionale, axat mult mai mult pe cercetare, decît pe metodele
de predare, este Clasamentul Shanghai, un reper pentru instituţiile de
învăţămînt superior din diferite colţuri ale lumii.
Astfel, şi în
acest an, continentul american ocupă primele poziţii, primele trei locuri fiind
ocupate de Harvard, Stanford şi Berkeley. Massachusetts Institute of Technology
(MIT) este pe locul patru, iar Universitatea Cambridge aduce Marea Britanie pe
locul cinci. România rămîne în continuare fără nominalizaţi în acest top. Nu
este greu de observat că în topul anual realizat de Times Higher Education, cam
aceleaşi instituţii se regăsesc în vîrful clasamentului, în Clasamentul
Internaţional al Universităţilor de anul trecut 4 universităţi din România sînt
incluse în top 700 mondial.
Pentru a
îmbunătăţi nivelul universităţilor, Comisia Europeană a lansat un nou clasament
”multidimensional” care să cuprindă 150 de universitaţi din lume şi analizează
instituţiile de învăţămînt în funcţie de reputaţia pentru cercetare, dar şi
pentru calitatea predării şi învăţării, orientarea internaţională, succesul
transferului de cunoştinţe (de exemplu, parteneriate cu întreprinderile) sau
contribuţia la dezvoltarea regională. Aştept cu nerăbdare să văd că potenţialul
academic românesc se va oglindi în rezultate bune în aceste noi abordări.
Recent, mai
multe universităţi din România au decis să îşi unească eforturile pentru a
realiza o clasificare efectivă, la nivel naţional, a instituţiilor de
învăţămînt superior. Cinci Universităţi membre ale Consorţiului Universitaria,
Universitatea din Bucureşti, Universitatatea ‘’Babeş-Bolyai’’ din Cluj-Napoca,
Universitatea de Vest din Timişoara, Academia de Studii Economice din Bucureşti
şi Universitatea ‘’Alexandru Ioan Cuza’’ din Iaşi anunţau de asemenea că au
hotărît să pună în practică ideea realizării unor mobilităţi de tip “Erasmus
intern” între instituţiile de învăţămînt superior.
Astfel, “un
student de la Iaşi ar putea studia un semestru la o universitate parteneră din
România, urmînd ca notele obţinute să-i fie recunoscute în totalitate.
Mobilităţile de studiu româneşti au fost subiect de discuţie atît pentru
prorectorii responsabili cu activitatea didactică, cît şi pentru reprezentanţii
studenţilor, care au pus la punct detaliile tehnice ale acestor schimburi
academice”, precizau reprezentanţii universităţilor.
Mobilitatea
internă în învăţămîntul superior românesc funcţionează de acum cîţiva ani, însă
sistemul are nevoie de îmbunătăţiri. Cele mai multe dintre problemele pe care
studenţii le întîmpină sînt diferenţele între curricule, după perioada în care
lipsesc de la facultate trebuie să recupereze cursurile pierdute, deoarece
programele analitice nu corespund, deşi este vorba de aceleaşi specializări.
Este neapărat necesară elaborarea unui program care să asigure studenţilor
mobilitate totală, fără a implica alte eforturi din partea lor decît cele pe
care le impune studiul.
Dacă la nivel
intern apar astfel de diferenţe la programa facultăţilor cu aceeaşi
specializare, nu este de mirare că sînt cooptaţi în programe de mobilitate
externă mai puţin de 1% dintre studenţii de la taxă sau buget sau că apar
probleme la echivalarea studiilor atunci cînd se doreşte continuarea pregătirii
cu un master sau doctorat în străinătate.
Cele cinci
universităţi româneşti de top au discutat referitor la cercetare,
posibilităţile de colaborare în cadrul noului program european Orizont 2020, ce
va oferi finanţări de 70 de miliarde de euro. Pe lîngă fonduri însă, un alt
factor determinant al calităţii cercetării este şi numărul tinerilor talentaţi
care reuşesc să fie atraşi spre studii doctorale şi spre cariere academice.
Motivarea acestor tineri, precum şi a cercetătorilor este şi ar trebui să fie
printre priorităţile universităţilor.
Dan LUCA / Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu