Joi, 12
decembrie, ziarul
Prahova publica un material în care am explicat cum poate un sector
economic precum industria, să atragă turişti. Şi dădeam exemple concrete din
ţări vest-europene şi sugestii aplicabile pentru România.
Redau în
continuare acest articolul integral:
............
Mi-am propus ca
în materialul de azi să explic cum putem să ne remarcăm prin simboluri
româneşti, şi să facem din ele branduri turistice, şi nu mă refer aici doar la
legenda lui Dracula, fabricată şi mediatizată mai mult de alţii decât de noi.
De exemplu,
Festivalul „George Enescu”, pe lângă faptul că este un eveniment cultural
internaţional major organizat în România, este şi un puternic brand cultural al
României, un real magnet pentru turiştii străini. Pe de altă parte, istoria
poate fi valorificată ca brand prezent şi poate constitui un adevărat potenţial
de viitor, nu numai în bussines, ci şi în campanii de ţară ca şi completare şi
susţinere a autenticităţii brandului naţional. Am văzut că se practică des
asocierea cu numele Casei Regale a României, ceea ce conferă în prezent multor
companii furnizoare de bunuri şi servicii prestigiu şi rezonanţă. Turismul
educaţional este practicat în ţări precum Spania, Italia, China şi ţările
fostei Uniuni Sovietice. De altfel, Spania şi Italia beneficiază de un program
guvernamental de susţinere şi finanţare a acestor programe, pentru a încuraja
învăţarea în limba engleză. O altă idee ar putea fi turismul medical, care se
pretează bine în câteva dintre oraşele mari ale României.
În Uniunea
Europeană, Camerele de Comerţ şi Industrie pun la punct parteneriate cu
entităţile din sectorul turistic, pentru a putea propune cele mai bune oferte.
Majoritatea tour-operatorilor includ site-urile industriale în cadrul
circuitelor turistice ale turismului cultural şi rural, dar am auzit că,
recent, au apărut şi agenţii specializate în turism industrial.
Franţa este un
exemplu de urmat în domeniul turismului industrial, dezvoltat cu succes în
ultimul deceniu. În circuitele propuse se pot vizita uzinele Electricité de
France, Airbus, sau de pildă, Citröen. La fel, la Munchen turiştii pot vizita
BMW Welt, una dintre atracţiile oraşului, alături de BMW Museum.
Merită
felicitări autorităţile judeţene pentru dorinţa de a pune în valoare cel mai
important simbol al Prahovei – “aurul negru”, Muzeul Petrolului din Ploieşti
fiind singurul muzeu de acest gen din România, înfiinţarea sa contribuind la
recunoaşterea statutului oraşului în cadrul industriei petroliere în România,
dar care bine gestionat poate să devină o atracţie şi pentru turiştii străini.
Pe lângă
industrie şi reindustrializare, să nu uităm însă de infrastructură. Câţiva ani
la rând, am făcut parte din juriul pentru stabilirea câştigătorului “IRU City
Trophy Award”, un premiu care se acordă oraşului, nu neapărat european, care
are o politică activă în promovarea turismului cu autocare. Juriul
internaţional analizează infrastructura oraşelor candidate, informaţiile
stradale, numărul de turişti, beneficiile pentru comunităţile locale şi
opiniile turiştilor despre modul de operare în respectiva zonă. Un şofer de
autocar, dacă trebuie să-şi aducă turiştii într-un oraş X, nu are nevoie de
“surprize”, ci de drumuri bune, indicatoare în limba engleză, de parcări
spaţioase, cu facilităţi şi plasate în apropierea obiectivelor turistice ale
oraşului. Nici nu vreau să intru în chestiuni complexe, precum reperare pe GPS
a parcărilor, parcări gratuite, că prea intrăm în “sectorial” şi noi vrem o
abordare mereu politică.
Dan LUCA /
Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu