La doar câteva
luni de alegerile Europarlamentare programate pentru luna mai 2014, am realizat
o trecere în revistă a posibililor noi lideri europeni, lansând totodată şi
dezbaterea legată de cum poate România să se organizeze pentru o prezenţă eficientă
la Bruxelles.
În continuare
puteţi citi corespondenţa publicată pe această temă de Ziarul
Prahova:
……………
Până la alegerile
din 2014, cea mai vizibilă şi influentă personalitate europeanã rămâne
preşedintele Comisiei Europene, José Manuel Durao Barroso. Ce se va întâmpla
însă după această dată?
Partidele politice
europene au început să îşi prezinte candidaţii, numele acestora ar trebui să
fie cunoscute înainte de europarlamentarele programate pentru anul următor în
luna mai. Din partea socialiştilor, în această vară, Martin Schulz, a fost
anunţat ca fiind candidatul oficial pentru a-l înlocui pe Barroso.
Contracandidatul
Guy Verhofstadt din partea Alianţei Liberalilor şi Democraţilor pentru Europa
(ALDE) are de asemenea mari şanse în această cursă. Însă Olli Rehn,
vicepreşedintele Comisiei Europene, responsabil cu afacerile economice şi
monetare, a declarat recent presei finlandeze că ar putea candida la şefia
listei ALDE pentru alegerile europene de anul viitor, devenind astfel el
candidatul liberalilor europeni pentru a fi următorul preşedinte al Comisiei
Europene. Este situaţia excepţională de până acum, de auto-propunere.
Şanse mari de
obţinere a poziţiei de şef al executivului european o au desigur şi cei din
Partidul Popular European, iar candidaţi de talia lui Doland Tusk, Viviane
Reding sau chiar Christine Lagarde sunt pe lista scurtã a propunerilor, fãrã ca
o decizie oficialã sã fie luatã pânã pe la începutul anului 2014.
Preşedinţia Uniunii
Europene, care se schimbă la fiecare şase luni, nu mai lasă în ultimii ani
aceeaşi putere statelor care ajung prin rotaţie în această funcţie, odată cu
intrarea în vigoare a controversatului Tratat de la Lisabona. Din 2009,
organizarea summiturilor europene a rămas în seama preşedintelui permanent al
Consiliului European, însă importanţa mandatului nu este de neglijat, deşi a
fost mult diminuată. Tratatul de la Lisabona a creat şi postul de Înalt
Reprezentant al UE pentru afaceri externe, al cărui actual titular, Catherine
Ashton, prezidează reuniunile miniştrilor de externe şi reprezintă diplomaţia europeană
atât în faţa Parlamentului European, cât şi în afara Uniunii.
Mulţi se întreabă
cum stă acest “triunghi instituţional”? Situaţia, aş putea spune, spre penibil,
în care au fost necesare dezbateri pentru a se stabili cine se duce la Oslo pentru ridicarea
Premiului Nobel, şi cine susţine discursul de mulţumire nu a ajutat prea mult
Europa. Poate doar în măsura în care s-a ajuns la concluzia că există o reală
problemă a sistemului, care trebuie soluţionată cât mai curând.
Anul 2013 este un
an preelectoral la nivel european şi este important să organizăm România pentru
următorul mandat al Parlamentului European şi al Comisiei Europene. Ce
portofolii sunt cruciale pentru România? Unde este important să avem români în
Cabinetele de Comisari? Avem schimbări la vârf şi în Parlamentul European, dar
şi la nivelul Consiliului - cu oportunităţi de a avea români în jurul noilor
lideri. Cine sunt românii care îndeplinesc condiţiile de eligibilitate pentru a
lucra în aceste Cabinete? Trebuie urmărit calendarul numirilor şi stabilită
procedura de sprijin acordat românilor cu şanse de inserţie. Doar prin
enumerarea acestor întrebări ne dăm seama de necesitatea unei colaborări între
Statul Român şi românii din Bruxelles. Încă de acum trebuie să gândim profilul
viitorului comisar european român, dar şi ce politicieni români pot să
coordoneze comisiile strategice din cadrul Parlamentului European. Trebuie să
sensibilizăm factorii de putere de la nivel naţional pentru a nu ne trezi că
trocurile politice locale împing spre Bruxelles politicieni care nu pot să fie
operaţionali în mediul intercultural al afacerilor europene.
Dan LUCA /
Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu