Pentru cei interesaţi de impactul
crizelor politice din ultimii 25 de ani asupra construcţiei europene, vã recomand articolul
publicat de mine astãzi în EURACTIV.ro.
În ultimii 25 de ani am asistat la diverse crize, unele
cu impact puternic asupra sistemului european. Piața afacerilor europene a fost
de fiecare datã foarte sensibilã la aceste fenomene. Câteva exemple merită
amintite, retrospectiv.
A fost marți, 11 septembrie 2001, când întreaga
activitate de la Bruxelles a paralizat. Toatã lumea punea întrebãri și
lansa scenarii cum acest eveniment major va schimba lumea. „Frica de mișcare”
era expresia ce definea situația de atunci.
Frica de a deschide scrisori pentru a nu fi infestate cu
antrax, frica de a cãlãtori cu avionul, frica de a te exterioriza. Dupã ce
aviația americanã (și britanicã) a atacat talibanii pe 7
octombrie 2001, situația s-a mai relaxat, dar totuși câteva luni a fost
greu sã interactionezi pe subiecte de politici sectoriale în capitala Europei.
Primãvara anului 2005 ne-a adus o crizã
atipicã, demnã însã de menționat. Întreaga Europã a fost șocatã de
dubla respingere a Constituției Europene la referendumurile din Franța și
Olanda. Procesul de ratificare ajunsese în impas, iar în iunie 2005 liderii UE
au hotărât să înceapă o "perioadă de reflecție” înainte de a decide
încotro să se îndrepte după această criză. Simbolic, „Titanicul” european
lua apă, dar căpitanii ne asigurau cã nu se scufundă. Procesul construcției
europene intra atunci pe un drum lung al „regândirii”, în care „visul european
trebuia adus la realitate”.
Criza financiarã și economicã a lovit puternic
Bruxelles-ul european în 2008. În cazul Uniunii Europene, răspunsul la
criză a fost întârziat, dar a fost un exercițiu pentru statele membre,
care au fost constrânse să comunice între ele, să facă compromisuri, și să
învețe să se exprime într-o singură voce. "Noua voce a Uniunii” era dovada
că putem avea acțiuni de anvergură pe plan comunitar.
În 2015 au venit în Germania sute de mii de migranți în
doar câteva luni. La nivelul Uniunii Europeană acea perioadã este
cunoscută ca și criza imigranților. Provocarea migrației în Europa a scos
la iveală deficiențe în sistemul de azil al Uniunii. Parlamentul a încercat să
combată această situație, propunând reforme ale Regulamentului de la Dublin,
care stabilește țara UE responsabilă cu procesarea cererilor de protecție internațională.
Criza terorismului a avut un impact enorm
asupra afacerilor europene. Cele douã bombe detonate în 22 martie 2016 la
Bruxelles au oripilat societatea europeanã. Ministerul de Interne
din Belgia anunța atunci că alerta teroristă din țară a fost ridicată
la cel mai înalt nivel în urma atacurilor.
Tot în 2016, dar în luna iunie, a fost declanșată
procedura Brexit, fără îndoială o criză de stil nou pentru Uniunea Europeană.
Marea Britanie nu a fost singurul teritoriu pierdut de UE. Groenlanda a aderat
la Comunitatea Europeană, ca parte a Danemarcei, în 1973, dar în 1985,
printr-un referendum, a părăsit structura europeană.
Desigur, cei 50.000 de cetățeni ai Groenlandei joacă un
rol cu un impact redus, în timp ce, totuși, a pierde 65 de milioane de
britanici a avut un impact de luat în seamã. Uniunea Europeană este o structurã
dinamică, atât ca suprafață, dar și ca prerogative legislative. Nu se întâmplă
o procedurã asemănătoare la nivelul altor continente, mult mai puțin avansate
din punct de vedere al clusterelor politice regionale.
Este încã proaspãtã în memorie primãvara lui 2020, când
Bruxelles-ul a fost lovit de criza pandemicã. Există încă multe incertitudini
cu privire la pandemia COVID-19: despre amploarea răspândirii sale, severitatea
sa în diferite țări, durata focarului și dacă un declin inițial ar putea fi
urmat de o recurență.
Dar unele lucruri sunt deja sigure: știm că impactul
economic al acestei pandemii este deja imens, reducând tot ceea ce am
experimentat în istoria recentă. Șocul actual al economiei globale este cu
siguranță mult mai mare decât cel al crizei financiare globale din 2008 și este
probabil să fie mai sever decât Marea Depresiune.
Chiar și cele două războaie mondiale ale secolului al
XX-lea, deși au perturbat lanțurile de aprovizionare și au devastat
infrastructura fizică și populațiile, nu au implicat restricții privind
mobilitatea și activitatea economică în majoritatea țărilor.
Chiar și evenimentul de anul trecut din Statele Unite a
avut un impact asupra activității europene. Pe 6 ianuarie 2021, cu ochii pe
CNN, Uniunea Europeanã era șocatã de mișcãrile anarhice din capitala americanã.
Pânã la învestitura oficalã a lui Joe Biden de pe 20 ianuarie au fost
momente de așteptare strategicã.
La 21 februarie 2022, după mai multe săptămâni de
tensiuni extreme, președintele Vladimir Putin a decis să recunoască drept
entități independente regiuni administrative Donețk și Luhansk din
Ucraina și să trimită trupe ruse în aceste zone. Această decizie a venit ca
urmare a unui vot favorabil din partea Dumei de Stat a Rusiei la 15 februarie.
La 24 februarie 2022, Rusia a început invadarea Ucrainei. În Vestul
continentului s-a creat o mișcare fantastică pentru a sprijini Ucraina, dar și
a țărilor din Est, aflate în prima linie a recepționãrii de refugiați. Simpatia
este inspirată din valorile societății europene, dar este accentuată și de un
sentiment de vinovăție față de poporul ucrainean.
"Guvernarea globală nu funcționează”, acesta a fost
mesajul Secretarului General al Națiunilor Unite, António Guterres,
referindu-se la invazia Rusiei asupra Ucrainei. Bruxelles-ul, ca sediu al
NATO și al UE, are atenția maximă asupra crizei ucrainiene. Se caută soluții,
dar cel mai mult se încearcă acum să existe unanimitatea statelor europene
pentru a acționa coerent. Vicepreședintele Comisiei Europene, Frans Timmermans,
preciza că "Uniunea Europeană nu a avut o strategie față de Rusia, lăsând
practic un teren fertil lobby-ului rus pentru acțiuni bilaterale”.
De vreo cinci-șase ani, Uniunea Europeană a lansat un
proiect de autonomie strategică. Că a fost președintele american Trump
care a început atacuri comerciale, că a fost Brexitul care a regândit unele linii
de aprovizionare, că a fost criza pandemică care ne-a arătat că nu produceam
nici măcar elastic în Uniunea Europeană, că e pericolul invaziilor militare…
Toate acestea ne conduc la ideea unui stat federal european. Ne întoarcem
la teoria blocurilor, în care trebuie să ne cunoaștem resursa și să acționăm
împreună. Apărarea europeană, încă sprijinită de forțele americane, va deveni
ceva practic fără doar și poate. Sănătatea europenilor, resursele minerale,
produsele agricole, aprovizionarea continentului, chiar și un posibil buget
euro, devin priorități urgente.
E un paradox, dar dacă Uniunea Europeanã își dezvoltă o
politică de apărare eficientă, proiectul european devine mult mai tentant
pentru țări care nu plănuiau o aderare.
Dan Luca este vicepreședinte pentru inovații strategice
în cadrul grupului EURACTIV. Conferențiază în universități din Bruxelles și
București, fiind și autorul cărții "Mapping the Influencers in EU
Policies".
Dan LUCA / Bruxelles