Ancorarea ţãrilor
europene la structura comunitarã necesitã o pleiadã de specialiști, fie plasaţi
la Bruxelles sau activi în capitale. Conctrucţia europeanã are o dimensiune covârșitoare
instituţionalã, dar societatea civilã și – mai ales – sectorul de afaceri sunt
implicate activ în dezvoltarile contemporane.
Ţãrile care fac
parte din Uniunea Europeana au înţeles cã angajamentul european nu este doar ″un
joc de sumã nulã″, ci este o oportunitate pentru dezvoltare. Nu întamplator
avem 100.000 de oameni care își deruleazã activitatea în Bruxelles-ul european și
ale 500.000 de persoane implicate cel puţin partial în jocul politicilor
sectoriale europene.
Experţii susţin,
iar cei care își deruleazã activitatea în acest ″Silicon Valley al afacerilor
europene″ înţeleg la ce ma refer, cã existã un lobby corporatist foarte pronunţat
la Bruxelles, cã existã lobby-ul ONG-iștilor, dar cã cel mai puternic lobby
este cel al ţãrilor membre.
Acest context este puţin
observat în România, o ţarã care este de aproape 8 ani membrã a Uniunii, care
are în 2019 o Președenţie a UE de ″ţinut″, o ţarã în care politicianismul
partizan dominã parcã prea mult abordarea politicilor publice.
Scopul acestui
mesaj este însã a privi spre viitor, în a lansa idei noi, ancorate în
realitate, pentru ca ţara noastrã sã fie unde ne dorim cu toţii. Acest
exercitiu este încã în faza de pionerat, de aceea orice contribuţie pe acest palier
este binevenitã.
Permiteţi-mi sã
schitez câteva idei personale, focalizate pe resursa umanã necesarã în acest
macro-proces, posibilã sursã de inspiraţie pentru Guvernul României, dar și
pentru echipa proaspãtului Președinte ales.
- Sistemul european va intra într-o viteză accelerată, pe de o parte
din cauza noii echipe instalate în Piaţa Schuman, dornică de a-şi promova
proiectele, pe de altă parte din cauza “evoluţiei sistemului european”,
impact direct al dezbaterii despre viitorul instituţiilor europene. Pentru
a face faţă acestui volum de muncă, România trebuie să-şi dubleze şi
perfecţioneze rapid resursa umană instituţională implicată în mecanismul
de racordare a ţării la UE. Aceasta se poate face doar prin
lansarea unui nou program guvernamental, asemănător cu cel lansat în anul
2002 în perioada de pre-aderare (cel cu euroconsilierii). Prin acest
mecanism se poate consolida expertiza sectorială la nivelul ministerelor
de linie, dar şi la nivelul Prefecturilor din teritoriu.
- Noua Comisie Europeană va lansa mecanismul de reindustrializare a
UE, concomitent cu digitalizarea. Este de notorietate proiectul
beatificat deja de către cancelarul Merkel, revoluţia industrială 4.0. Ca
şi reacţie, România trebuie să-şi consolideze reprezentarea sectorului
privat românesc în polul legislativ Bruxelles. Având în vedere
particularităţile economiei româneşti, Guvernul român trebuie să se
implice în găsirea schemelor de co-finanţare. O soluţie, care pare la
îndemână, este modelul francez, care funcţioneză perfect ca sprijin pentru
corporaţiile franţuzeşti.
- Corporaţiile
sunt importante, dar în mediul decizional comunitar asociaţiile europene
industriale sunt adevărate pârghii pentru a influenţa legislaţia. Din
cele aproximativ 3.000 de federaţii industriale europene, prezente cu
secretariat permanent la Bruxelels, dacă avem “înşurubare românească” în
vreo 300 de cazuri, iar în maxim 30 de cazuri avem alocată resursă
necesară (financiară şi umană) pentru a activa la nivelul unui stat ce se
vrea a fi a 7-a putere europeană. E nevoie de o strategie coerentă pentru
ca românii să percuteze aceste secretariate, dar şi grupurile de lucru
tematice specifice fiecarei federaţii, pentru a avea o prezenţă mai solidă
în organigramele acestor structuri.
- Aproximativ 2.500 de români îşi desfăşoară activitatea în
Bruxelles-ul european. Există o masă critică de funcţionari europeni
români care sunt prea puţin informaţi în legătură cu priorităţile
României. Este imperativ, ca anual, într-un cadru informal, preferabil la
Bucureşti, să aibă loc întâlnirea membrilor Guvernului României cu
funcţionarii români de nivel înalt din instituţiile europene (de la Şef de
Unitate în sus). Astfel va putea exista un schimb direct de opinii despre
priorităţile şi poziţiile celor două sisteme.
Cred
din toată inima că România instituţională va ajunge la maturitatea de a
înţelege că în jocul european voinţa politică este importantă, dar trebuie
sprijinită de o puternică componentă tehnică.
Sperãm
ca dezbaterea
din Parlamentul European din 9 decembrie 2014 sã aducã idei concrete pentru
o strategie coerentã “România europeanã 2015-19”.
Dan
LUCA / Bruxelles