Într-o
nouă intervenţie în Cadran
Politic am încercat să aduc în prim plan importanţa recalibrării mecanismului
românesc la cadrul actual european, cu accent pe resursele umane de care
România dispune în “piaţa” europeană.
În
continuare recomand materialul integral:
………..
România
nu a înţeles încă foarte bine că trebuie să se recalibreze pentru statutul său
de membru important în spaţiul comunitar şi că nu s-a adaptat încă la jocul
foarte complex al afacerilor europene. Pentru racordarea ţării la UE avem
nevoie de 5.000 de români la Bruxelles şi 25.000 de persoane în România
implicate în mod real în mecanismul comunitar. În prezent avem doar vreo 2.000
la Bruxelles şi maxim 10.000 în Bucureşti (în special în sectorul
public). Este necesară crearea unui Departament pentru relaţia cu beneficiarii
(sector de afaceri, societate civilă etc.) în cadrul Ministerului Afacerilor Europene,
cu atribuţii de monitorizare a proceselor de consultare. Dosarul fondurilor
europene trebuie abordat aşa cum România a abordat negocierile de aderare la
UE: pragmatic şi cu rezultat maxim. La nivelul fiecărui Consulat al României
este necesar să fie desemnat un expert român care se subordonează
ministrului de Externe şi care gestionează exclusiv relaţia cu comunitatea
românească din ţara respectivă.
Cadrul actual
Vrem,
nu vrem, dar peste 75% din legislaţia aplicată în România îşi are originea la
Bruxelles. Această legislaţie nu priveşte în mod necesar securitatea naţională,
politica externă sau apărarea. Este vorba despre consumator şi pieţe, despre
calitatea aerului, gestionarea apei şi despre mâncare. Merită atenţie şi
această Europă a noastră, a temelor „mărunte”, ale cărei decizii se adresează
mai degrabă cotidianului cetăţeanului decât treburilor de stat. Este o
activitate fără „glorie mediatică” şi poate asta face să fie lipsită de
senzaţional. Cum se plasează România în formarea acestor decizii sectoriale
europene?
În anumite dosare poziţia României este foarte bine fundamentată, în vreme ce
în altele poziţionarea ţării noastre este în cel mai bun caz circumstanţială,
dacă nu una amintind de o politică a „scaunului gol”. Să nu vă imaginaţi însă
că este rea-intenţie, cu siguranţă nu din partea celor care lucrează în
Reprezentanţa României pe lângă UE, de la Bruxelles. Există o problemă de
resură umană alocată, de finanţarea acestui sistem de „calibrare fină a
României la Uniunea Europeană”. Nu se poate să lăsăm miile de dosare aflate în
dezbatere la nivel comunitar pe seama a doar 100 de diplomaţi de la
reprezentanţă.
România are încă o mentalitate de ţară în curs de negociere pentru a adera la
UE, şi nu cea a unui stat deja membru. România, a şaptea putere din UE – ca
pondere numerică a voturilor în Consiliul European şi ca număr de eurodeputaţi
–, nu a înţeles încă foarte bine că trebuie să se recalibreze pentru statutul
său de membru important în spaţiul comunitar şi că nu s-a adaptat încă la jocul
foarte complex al afacerilor europene.
Ce e necesar să
facem?
În
Bruxelles, capitală administrativă a UE, ar trebui să existe efective sporite
de români care să fie implicaţi nu numai în activitatea instituţiilor publice
europene, dar şi în mediul de afaceri. Ar trebui să avem poate 5.000 de români
care să activeze puternic în sectorul afacerilor europene. Cota administrativă
de reprezentare în instituţiile comunitare este aproape fixă, şi cu greu
putem trece în viitor de 2.500 de oameni, dacă mă refer la sectorul privat
(companii, federaţii industriale, ONG-uri, media, firme de consultanţă,
cabinete de avocatură, camere de comerţ, reprezentaţe regionale, universităţi
etc.) se poate să ne dublăm efectivul. Vă puteţi imagina impactul României dacă
am avea 5.000 de români în Bruxelles, nu doar 2.000 ca acum? E un paradox, dar
problema racordării ţării la Uniunea Europeană nu este doar la Bruxelles, ci
este – mai ales – în ţară. Conform estimărilor experţilor e nevoie cam de
25.000 de oameni pentru un sistem ca al României pentru a relaţiona eficient cu
o structură ca aceea a Uniunii Europene.
Unde putem să-i întâlnim pe aceştia? Dacă ne referim la instituţii, la nivelul
fiecărui minister „de linie” trebuie câteva persoane (10-20 poate) care sunt
responsabile cu „emiterea semnalelor” despre poziţia României în politica
sectorială aferentă. Desigur există ministere care sunt implicate mult mai
puternic (ca efectiv) în problematica „dreptului comunitar” şi mă refer în
special la Ministerul Afacerilor Externe, dar şi la cel al Afacerilor
Europene. Unele ministere implementează programe operaţionale sectoriale şi
trebuie să avem alte zeci de oameni pe acest palier. Pe lângă ministerele
clasice, avem o serie de instituţii sau agenţii care pot îngloba zeci şi sute
de oameni conectaţi cel puţin 50% din timpul lor la problematica europeană. La
nivelul legislativului sute de persoane contribuie la buna racordare a ţării la
agenda europeană. În special acum, prin prerogativele Tratatului de la
Lisabona, Parlamentele naţionale dispun de un efectiv puternic cu radarul spre
Bruxelles. Fiecare deputat sau senator, fiecare grup politic, fiecare comisie
politică are experţii săi pe politicile europene. Desigur sunt şi alte
instituţii pe plan naţional care au un rol în mozaicul relaţionării. Nu cred că
exagerez când precizez că sunt necesare 12.500 de persoane în sistemul
instituţional naţional care pot fi considerate actori locali (parţial
majoritatea) ai afacerilor europene.
Acestora li se adaugă alte sectoare care sunt foarte dinamice în relaţia cu
capitala Europei. Zeci de companii, care în cadrul departamentului „regulatory
affairs” desfăşoară acţiuni în direcţia lobby-ului legislativ şi care cunosc în
detaliu culisele comunitare. Federaţiile industriale, camerele de comerţ şi industrie,
organizaţiile neguvernamentale, patronatele, sindicatele, firmele de
consultanţă, cabinetele de avocatură au toate „acţiuni” în domeniul afacerilor
europene. Sute de ziarişti scriu (chiar dacă de multe ori nu conştientizează
100%) despre dinamica sistemului comunitar, fie că e vorba de politică, finanţe
sau educaţie. Sunt alte sute de profesori, conferenţiari şi lectori
universitari care au prezentări despre „lumea co-deciziei” sau construcţii
instituţionale comunitare. Fără a exagera, extrapolând puţin desigur, cred că
sunt alte 12.500 de persoane în „sectorul privat” care îşi pot „câştiga pâinea”
(cel puţin parţial) din afacerile europene.
Aşadar, mai mult sau mai puţin, 25.000 de persoane care din România contribuie
la „clădirea” sistemului comunitar. Din reflecţiile de până acum s-a desprins
concluzia necesităţii unei publicităţi mai mari asupra subiectelor de pe agenda
comunitară care interesează beneficiarul român, în special dinspre palierul
guvernamental. O campanie de cointeresare a stakeholder-ilor prin mijloace de
comunicare pare esenţială, alături de determinarea instituţiilor publice în
direcţia consultării. Crearea unor baze de date la dispoziţia instituţiilor
publice cu asociaţii, organizaţii profesionale, conţinând şi persoane de
contact ar putea fi o altă sugestie interesantă. Crearea unui departament în
cadrul Ministerului Afacerilor Europene pentru relaţia cu beneficiarii (sector
de afaceri, societate civilă etc.), cu atribuţii de monitorizare a proceselor
de consultare ar putea fi o idee interesantă. În mod evident, toate aceste
lucruri presupun anumite modificări în sfera instituţională.
Marile decizii se iau împreună cu sectorul industrial şi cu reprezentanţii
societăţii civile. Iar dosarul fondurilor europene trebuie abordat aşa cum
România a abordat negocierile de aderare la UE: pragmatic şi cu rezultat maxim.
„Resursa României
pentru a juca în Uniunea Europeană”
Unde
găsim români care să ajute România în UE? Ce pregătire trebuie să aibă un
expert naţional în afacerile europene? Este un paradox, dar cred că avem în
România vreo 25 de facultăţi de studii europene, iar 95% din absolvenţi nu îşi
găsesc de lucru relaţionat cu diploma obţinută. Este destul să studiezi la
astfel de facultăţi pentru a avea CV-ul perfect ca expert UE? Eu zic că este
foarte important să înţelegi sistemul instituţional comunitar pentru a te face
util, dar sunt multe alte calităţi pe care trebuie să le ai în plus. Limba
engleză devine canalul de comunicare la nivel european. Tehnologia trebuie
stăpânită bine, în sensul că trebuie avută o cultură în care comunicarea
electronică primează. Nu este acceptabil ca unei sugestii venite în limba
engleză pe e-mail să nu i se răspundă în următoarele 48 de ore. Ce ne lipseşte
nouă, ca români, pentru a ne afirma mai bine pe plan european? Suntem în
Uniunea Europeană şi parcă simţim că nu este suficient, se pare că ne scapă
ceva şi „poza” nu iese perfect. Suntem competitivi, dar e nevoie de o abordare
pragmatică, atât la nivel individual, cât şi în ceea ce priveşte structura
învăţământului românesc. Oameni cu pregătire teoretică avem, poate chiar punem
acccentul prea mult pe amănunte şi „chichiţe” teoretice. Cu siguranţă ne
lipseşte însă latura practică. Încă o dată vreau să subliniez, în acest
context, importanţa educaţiei non-formale în procesul cunoaşterii. Educaţia
formală românească nu este în prezent suficientă pentru competitivitate
europeană. Nu cred nici că limbile străine sunt handicapul cel mai mare pentru
români. E drept, „inerţia” învăţământului comunist se mai răsfrânge încă
asupra multor compatrioţi, dar sute de mii de români sunt integraţi deja în
structurile europene sau internaţionale în care limba de lucru este de cele mai
multe ori engleza. „Reţeaua personală” (pe cine ştim şi, în special, cine ne
cunoaşte) este ceva ce trebuie să avem în vedere, dar desigur aceasta se
clădeşte în timp.
Ce ne lipseşte mult este, să o numesc, „arta” de a înţelege global structura
europeană. Trebuie să observăm cum ne afectează acest proces la nivel de
individ şi apoi cum să acţionăm sectorial. Elaborarea strategiilor sectoriale
este cheia. Nu cred în studii de think tank de sute de pagini în care avem un
amestec de opinii despre toate politicile, de la toată lumea. Este necesară
descrierea în două–trei pagini a, să zicem, politica energetică – unde este
dinamica legislativă la nivel european, ce implicaţii are pentru noi, care
sunt „jucătorii” de pe piaţă. E normal să avem la fiecare politică sectorială
o astfel de „radiografie”. În acest context apare necesitatea formulării
poziţiei naţionale pe anumite paliere legislative cu ajutorul stekaholderilor
(sectorul privat şi societatea civilă în special).
Mai rămâne ceva ce trebuie menţionat. Ne mişcăm greu ca sistem românesc, dar
sistemul este creat de noi, de români. E uşor să acuzăm un sistem din care
facem parte, fără a analiza cum ne putem aduce noi contribuţia la schimbare. Nu
există încă o adevărată delegare a responsabilităţii, dar nici o asumare a
acesteia, din partea celor care trebuie să implementeze hotărârile luate. Prea
învârtim pe toate părţile un scenariu şi nu luăm decizii la timp, iar apoi, sub
presiunea termenelor-limită, aprobăm strategii la repezeală.
Cred că e timpul să privim mai realist dimensiunea europeană, nu trebuie să ne
sperie acest lucru, şi e nevoie „să ne mişcăm repede”. Nimeni nu are răbdare la
„filozofia chibritului, tipic românească” şi puţini ne vor transmite direct
acest mesaj.
Adaptarea
instituţiilor româneşti la diaspora
De
o bună perioadă de timp analizez, împreună cu prietenii mei, români din
diaspora, modalităţi prin care cei plecaţi din România pot să interacţioneaze
cu ţara, dar şi soluţii pentru o evoluţie a sistemului instituţional românesc,
o calibrare adaptată celor aproape 3 milioane de români care trăiesc în prezent
în afara teritoriului statului român.
Analizând situaţia actuală a serviciilor oferite de către statul român
cetăţenilor români din diaspora (servicii consulare tot mai scumpe, o birocraţie
excesivă în înregistrarea nou-născuţilor, schimbării paşapoartelor,
traducerii diplomelor etc.), dar şi complexitatea problemelor ivite pentru
comunitate (drept la muncă, educaţie, familie, afaceri etc.), este clar că ar
fi nevoie de o regândire a modului de operare pentru o relaţionare corectă cu 10-15%
din totalitea românilor. Este crucial să se înţeleagă (şi este bine ca această
discuţie să se articuleze în anul electoral 2012) responsabilitatea statului
român pe mai multe paliere:
- Servicii consulare
– adresate cetăţenilor români care îşi desfăşoară activitatea în afara
României;
- Acţiunile
României de diplomaţie publică – pentru o imagine optimizată,
îmbunătăţită, a României în străinătate (în colaborare cu Ministerul
Afacerilor Externe);
- Cultură –
promovarea culturii româneşti (rolul mai clar al Institutului Cultural
Român);
- Turism –
încurajarea creării de agenţii de turism în afara României de către
reprezentanţi ai diasporei româneşti şi acordarea primei de incoming
(reevaluarea prestaţiei birourilor de reprezentare a României în afara
României – dacă nu mă înşel aparţin acum de Ministerul Dezvoltării
Regionale şi Turismului);
- Afaceri –
sprijinirea cofinanţărilor de proiecte strategice pentru România (în
colaborare cu Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri din
România);
- Educaţie – are
ca prioritate înfiinţarea şcolilor de limbă română acolo unde există o
masă critică de români (în colaborare cu Ministerul Educaţiei,
Cercetării, Tineretului şi Sportului, dar şi Institutul Limbii Române);
- Social –
„piaţa muncii” – se ocupă de toate dosarele legate de dreptul la muncă,
politicile de integrare şi condiţiile sociale ale românilor în alte ţări:
drepturi egale la locuri de muncă indiferent de contract, mobilitatea pensiilor,
recunoaşterea diplomelor şi calificărilor profesionale etc. (în colaborare
cu Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale);
- Social –
„familie” – administrarea şi soluţionarea problemelor sociale apărute prin
plecarea la muncă a românilor, în special grija pentru copiii şi pentru
bătrânii afectaţi direct (în colaborare cu Ministerul Muncii, Familiei şi
Protecţiei Sociale);
- Sector
non-guvernamental – finanţarea ONG-urilor care desfăşoară acţiuni în
beneficiul societăţii (redefinirea Departamentului Românilor de
Pretutindeni de la Preşedinţia României);
- Media – este
necesar să existe mijloace de informare care să se adreseze cu
predilecţie românilor din diaspora şi care să reprezinte totodată vocea
acestora (în colaborare cu Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii
Informaţionale) şi
- Identitate
europeană – monitorizarea şi analiza iniţiativelor (legislative)
europene care au o influenţă directă asupra cetăţenilor români;
relaţionare cu reprezentanţa permanentă a României pe lângă UE, dar şi cu
alte organizaţii româneşti din capitala europeană. Încurajarea şi
facilitarea dialogului între reprezentanţii români în cadrul instituţiilor/organizaţiilor
europene şi românii de acasă.
Având
în vedere dimensiunea proiectului „Diaspora românească”, este oportun ca la
nivelul fiecărui consulat al României să fie desemnat un expert român care se
subordonează ministrului de Externe şi care gestionează exclusiv relaţia cu
comunitatea românească din ţara respectivă. Tot acest expert are
responsabilitatea creării Consiliului Consultativ din ţara respectivă între
misiunile româneşti/serviciile consulare dintr-o ţară şi diaspora din aceeaşi
ţară, pentru o gestionare cât mai eficientă a problemelor comunităţilor de
români şi pentru o evidenţă cât mai clară a numărului acestora. Întâlniri
formale ale Consiliului Consultativ trebuie să se desfăşoare cu o regularitate
trimestrială.
Cred că cei aproape 3 milioane de români care trăiesc în afara ţării trebuie să
fie implicaţi în mod real în dezvoltarea României. Marea carte se joacă unde
avem comunităţi mari de români. Este importantă implicarea politică a acestora
şi sprijinirea lor în a face acest pas. E crucial ca la alegerile locale din
ţările europene, acolo unde există o masă critică de români, să se facă
demersuri ca românii să candideze pentru poziţiile politice din ţara de
adopţie. Nu vreau să fiu fantezist, dar procentual am putea avea câteva zeci de
compatrioţi în Parlamentul spaniol şi în cel italian, să nu mai vorbesc de
structurile regionale. Trebuie găsite strategii realiste pentru situaţia
actuală şi gândite încă de acum proiecte politice pentru următoarea generaţie.
Dan
LUCA / Bruxelles