Despre implicare și responzabilizare în editorialul meu de astăzi din Făclia de Cluj.
-
Tema educației europene revine constant
în atenția mea, iar cu cât aprofundez mai mult acest
subiect găsesc energia de a continua această cercetare aplicată.
În martie 1999, în calitate de vicepreședinte al
Asociației Studenților Europeni, organizam în Parlamentul European de la
Bruxelles dezbaterea “Educație pentru anul 2020”. Poate surpinde ceea ce
zic,
dar atunci erau anii de glorie ai educației europene. Se
întâmpla ceva, în mod concret, cu impact pentru toți. Spun asta fiindcă
prin semnarea Declarației de la Bologna s-a sincronizat învățământul
superior din țările europene, prin trecerea la un sistem educaţional
3 + 2 + 3 (3 ani de facultate +
2 ani de master + 3 ani de doctorat), în locul a
4 + 1 + doctorat, cu variantele de rigoare în funcţie de
disciplina de studiu. Tot atunci a ajuns la maturitate sistemul
de mobilități studențești (Socrates/Erasmus), lansat la sfârșitul anilor
1980. Iar ca poza să fie şi mai completã, erau anii când începea
implementarea cu success a acestui program și în România.
Mi-am continuat cercetarea, iar teza mea de
doctorat a fost despre educația europenă, programe educaționale, dar mai ales
despre cum putem aduce noul, inovația, în educația europeană. Am pornit
cercetarea de la o reflecţie asupra necesităţilor în educaţie, în care un mare
număr de europeni nu percep încă termenul de „cetăţean european”; prezentele
programe educaţionale comunitare implicând doar un număr limitat de
beneficiari, iar sistem educaţional nu integrează suficient educaţia formală,
informală şi non-formală. Pot să continui această idee acum, chiar
sublinind că indiferanţa față de educația europeană crează monștri. Iar
apariția mișcărilor antieuropene pe care le observăm acum este și o consecință
a acestei abordări superficiale.
În ultimele luni am reabordat structurat acest
subiect, prin organizarea unei dezbateri în interiorul Parlamentului European,
pe tema "Agenda 2024-2029: Educație". Pentru a da consistentă
conferinței, studenții europeni au redactat un raport despre cum văd ei
educația europeană prezentã și ce acțiuni concrete se pot
întreprinde. Am profitat de agenda publică, primăvara anului
2024 fiind un moment potrivit pentru a vedea cum este privită Europa
prin prisma educației, dar și pentru a propune acțiuni concrete pentru mandatul
european 2024-2029.
S-au conturat recomandări interesante, deosebit de
utile acum într-un an electoral. Comisia Europeană trebuie să își concentreze
prioritatea strategică în perioada 2024-2029 pe o dezvoltare a educației
europene, e nevoie de un NOU SALT în acest domeniu precum cel realizat în anii
1990. Ideea unui vicepreședinte al Comisiei Europene responsabil cu
educația poate da un semnal clar tuturor. Pentru a acorda educației
europene importanța necesară, s-a sugerat lansarea unei Conferințe
Interguvernamentale în primăvara lui 2025 pentru a prezenta viziunea integrată
a statelor membre și a UE cu privire la perspectiva educațională cu orizont
2040.
Dan LUCA / Bruxelles