Pentru
cei interesați de politicile europene și contribuția României la proiectul
european, va recomand articolul
publicat astăzi în Ziarul Financiar.
---
Este normal ca la sfârșit de an să privim spre viitor și să
analizăm ce ne va aduce noul anul
politic european. De data aceasta, permiteți-mi să proiectez
principalele evenimente pe un orizont de 3 ani, adică până în anul de grație
2024. Ca să vorbim în termeni electorali, anul 2024 este super-an, având în
vedere că vom avea alegeri la nivelul Uniunii Europene și Statelor Unite ale
Americii, dar putem asista chiar la o schimbare a președintelui Rusie în acel
an.
Cel mai probabil Conferința asupra viitorului Europei va
produce un raport prin martie 2022 care va consolida expresia ˝cetățenii
europeni doresc să avem o Europã
mai puternică, atât în intern, cât și în lume, iar recomandarea este
accelararea procesului numit Autonomia Strategică a UE˝. Spun accelerare,
fiindcă la nivelul JRC (Centrul Comun de Cercetare), aparținând de Comisia
Europeană, zeci de specialiști lucrează de câțiva ani la acest concept care va
ieși, treptat, dintr-o nișă sectorială la nivel de strategie UE.
Autonomia
strategică este un concept,
în care vom regăsi în principal 4 abordări sectoriale. Avem, desigur, politica
de sănătate cu discuțiile despre vaccinare și Uniunea Sanitară. Ecologizarea
este o prioritate, dar o atenție specială se va acorda mobilităților, prețului
la energie și energiei nucleare. Digitalizarea va continua, cu un focus aparte asupra suveranității digitale. La
nivelul pieții interne este interesat de urmărit procedura de focalizare asupra
campionilor industriali europeni, într-o balanță cu ecosistemul de IMM-uri pe
care UE dorește să le ajute pentru a se internaționaliza. Dacă totul merge
conform planului, UE va avea un cuvânt de spus și în multilateralism, cu obiectiv
clar asupra evoluției structurilor globale.
Vom discuta
mult în următorii 3 ani despre pandemie, o posibilă criză economică, planurile
de rederesare și implementarea lor. Este de urmărit dacă UE va avea curajul să
meargă în direcția unui buget comun al țărilor care au adoptat deja moneda
euro. Asta ar duce, inevitabil, la o UE cu două viteze. Vom vorbi în acest
context, tot mai mult, de taxe, încercând că avem o privire mai exactă asupra
taxelelor la nivel global și european. Dezvoltarea capacității militare a UE,
extinderea UE în special către Balcani, dar și politica față de continentul
african sunt subiecte pe care UE le va îndrăgi în următoarea perioadã, chiar dacă progresele sunt
greu de materializat rapid.
Există însă diverse abordări, legate de anumite poluri de
putere. Germania influeţeazã masiv ghidajul european,
fără a conta ce fel de guvern este la Berlin. Franța are și ea un cuvânt greu
de spus, dar alegerile din primăvara anului viitor sunt cruciale pentru
viitorul european al țării. De urmărit și implicarea țărilor mediteraniene, a
celor numite frugale sau, desigur, a pachetului Vișegrad. E bine să avem în
această ecuație și impactul marilor puteri mondiale, fie SUA, China, Rusia sau
chiar cum va evolua Marea Britanie în afara UE.
Există desigur puncte sensibile, în general în jurul
alegerilor naționale. Dacă amintesc scrutinurile din Ungaria (2022) sau Polonia
(2023) veți înțelege cu siguranță la ce mă refer.
Pentru România perioada următoare este plină de
încercări, iar o structurare clară a administrației și executivului pe aceste
subiecte este imperativă. Desigur, e mai mult decât o constatare, e nevoie de o
viziune pragmatică și constructivă cu un vector pro-european de impact.
Trebuie găsite modalități de consolidare a fibrei
europene din România, implicarea reală a sectorului de afaceri, academic, sindicate,
societate civilă, media, dar și o comunicare de succes în direcția românilor
din polul politic Bruxelles.
E nevoie de mulți specialiști pentru a înțelege dinamica
subiectelor contemporane, și de a produce opinii ancorate pe interesul
național. Relaționarea la agenda europeană și la viteza altor țări UE este crucială în acest proiect
de desăvârșire a integrării europene a României. Obiectivele sunt clare, o mai
bună calitate a vieții a românilor și o modernizare rapidă a țării.
Dan LUCA / Bruxelles