Pentru cei interesați de politicile europene am publicat un
material în Revista Cariere despre oportunitățile de a lucra în Bruxelles.
----
Trăind de peste 25 ani în Bruxelles-ul european şi fiind
în permanent contact cu piaţa muncii de aici, mi-am propus să prezint
experienţe practice, utile pentru cei care îşi doresc un job în capitala comunitară.
Îmi face mare plăcere să prezint realităţile Bruxelles-ului european într-un
format academic. În ultimii ani mi-au trecut prin mână masteranzi de la ULB
Bruxelles, KU Leuven, SNSPA Bucureşti sau UBB Cluj. Sunt impresionat de
implicarea acestor tineri de 22-28 de ani în a dobândi cunoştinţe despre UE,
comunicare, politici europene, toate acestea necesare în a găsi un loc de muncă
în mult râvnitul Bruxelles european.
Acum câţiva ani, chiar am
experimentat un “nou produs”, un training de o zi la Bruxelles, în care cei
atraşi de afaceri europene aflau mai multe despre cerinţele ce trebuie
îndeplinite pentru a obţine un job în capitala comunitară, indiferent dacă
acesta ar fi în cadrul federaţiilor industriale, firmelor de consultanţă,
corporatii, ONG-uri sau reprezentanţe ale regiunilor sau oraşelor.
Cum spuneam, e nevoie să cunoşti piaţa Bruxelles-ului şi să ştii cum poţi să
îţi vinzi profilul unui posibil angajator. Ai nevoie de un CV bine structurat
şi o scrisoare de intenţie perfectă, dar de asemenea trebuie să ştii unde să
trimiţi documentele şi ce paşi să urmezi apoi.
Ce muncă urmează să desfăşoare un candidat admis? Tot ceea ce ţine de
activitatea de lobby, obţinerea finanţărilor europene sau de crearea şi
dezvolarea de parteneriate. Bruxelles este locul în care se adoptă aproximativ
jumătate din legislaţia şi reglementările naţionale. Dacă e vorba de mediul
înconjurător, de euro, de politica concurenţială, despre numărul de urgenţă
112, mişcarea liberă a persoanelor şi bunurilor sau standardele europene
comune, toate sunt rezultatul influenţei exercitate de grupurile de interese
asupra factorilor de decizie de la Bruxelles.
Fiecare ţară este reprezentată instituţional la Bruxelles. România, ca ţară
membră a Uniunii Europene, dispune de o Reprezentanţă Permanentă pe lângă
Uniunea Europeană. Chiar şi ţările care nu sunt membre ale UE dispun de
reprezentări similate şi aici mă refer la exemple precum China, SUA sau chiar
Australia.
Reprezentarea permanentă în Bruxelles la nivelul regiunilor şi oraşelor este o
“agomeraţie” de peste 400 de entităţi juridice, în care lucrează permanent cel
puţin 2.000 de persoane. Câteva exemple: fiecare din cele 20 de regiuni
italiene au un birou în Bruxelles-ul european (precum: Veneto, Piemonte) şi
toate cele 16 landuri germane (Bavaria, Hamburg, Bremen) sunt şi ele vizibile
cu staff permanent în capitala Europei.
Dacă luăm cazul Biroului european al Regiunii Stockholm, scopul acestuia este
de a încuraja şi a promova interesele economice ale membrilor regiunii,
păstrând un dialog activ între membrii săi şi organizaţii de genul Asociaţia
Suedeză a Autorităţilor Locale şi Regionale, guvernământ, parlament, ministere,
universităţi sau organizaţii industriale, pe de o parte şi cu factorii de
decizie europeni în influenţarea politicilor şi programelor comunitare. De
asemenea Biroul susţine membrii când e vorba de sesiunile plenare ale
Comitetului Regiunilor în Bruxelles.
S-au creat şi asociaţii naţionale pentru interacţia cu Bruxelles-ul. Casa
Regiunilor din Slovacia reprezintă cele 8 regiuni slovace, având în secretariat
persoane trimise din fiecare regiune, dar şi experţi care se ocupă de
managementul proiectelor europene sau comunicarea externă.
Oraşele sunt şi ele prezente cu apariţii precum: Amsterdam, Paris sau chiar
Riga. De exemplu, reprezentanţa oraşului Praga ajută la stabilirea
parteneriatelor între municipalităţile oraşelor şi regiunilor din statele
membre. Aşa cum este normal, unele municipalităţi s-au grupat în asociaţii
naţionale precum: Asociaţia Autorităţilor Locale din Lituania.
Mai există unele asociaţii europene care trebuie amintite pentru a întregi poza
reprezentării regiunilor şi oraşelor la Bruxelles: Eurocities, Consiliul European
al Municipalităţilor şi Regiunilor sau Adunarea Europeană a Regiunilor.
Continuând prezentarea pentru găsirea unui job în Bruxelles-ul european, mă
opresc de această dată asupra reprezentanţelor federaţiilor industriale şi
corporaţiilor. În limbajul de Bruxelles, dar nu numai, întâlnim des expresii de
genul “grupul de interese din industria X s-a întâlnit cu comisarul european
Y”, fără absolut nici o problemă juridică şi nici măcar de etică, deşi în
România încă acest gen de acţiuni au conotaţii negative.
Cum s-au format aceste grupuri de interese din capitala europeană? Aproximativ
400 de multinaţionale, pe care le întâlnim în marea lor majoritate şi în
România (vezi: Total, Shell, Oracle), au un sediu permanent şi la Bruxelles. Nu
este însă ceva similar cu sediile din alte capitale europene, ci este de fapt o
“ambasadă” a corporaţiei respective pe lângă instituţiile europene. Aşa cum
România are o ambasadă în Belgia, care răspunde de relaţiile bilaterale dintre
Belgia şi România, dar şi o Reprezentanţă Permanentă pe lângă Uniunea
Europeană, aşa şi Microsoft are un birou care se ocupă de “piaţa de desfacere a
produselor sale” în Belgia, dar şi de un birou care se ocupă de dinamica
legislativă europeană. Iar dacă observăm ştiri de genul “Justiţia dă dreptate
Comisiei Europene în disputa cu Microsof” ne cam imaginăm munca celor din aceste
structuri: monitorizări, informări ale sediului central sau european despre
tendinţele legislative, strategii de lobby şi campanii de comunicare, toate pe
“nivelul comunitar”.
Se recomandă “coagularea grupurilor industriale” în asociaţii europene (grupuri
de interese), cu Adunări Generale ale membrilor şi Secretariat permanent în
Bruxelles, pentru o mai mare vizibilitate şi implicit mai multă eficienţă în
prezentarea intereselor actorilor industriali, afectate de deciziile luate la
nivel comunitar. Astfel se pot prezenta “opinii comune ale industriei despre
acel subiect”. Un exemplu concludent pentru cele menţionate mai sus este
Asociaţia Europeană a Producătorilor de Maşini - ACEA, din care fac parte şi
BMW, şi Renault, şi Fiat, dar şi alte mărci binecunoscute. Asociaţia îşi
exprimă foarte vizibil opinia despre subiectul menţionat, în numele sectorului
pe care este împuternicit să-l reprezinte, conform statutului organizaţiei:
“Road safety is essential in ensuring mobility”.
În Bruxelles sunt aproximativ 3.000 (trei mii – nu e nici o greşeală!) de
birouri ale asociaţiilor europene sectoriale. Cu totul cam 20.000 de oameni îşi
derulează activitatea în acest sector doar la Bruxelles. Fiecare structură este
coordonată de o persoană purtând fie titlul de Secretar General, Director
General sau Head of Office. Sunt oameni foarte influenţi în mecanismul
legislaţiei europene, calităţile lor fiind de multe ori determinante pentru
ramurile industriale pe care le reprezintă. Secretarul General coordonează
activitatea unui Secretariat. Salariile acestor persoane sunt excelente, în
concordanţă cu reponsabilitatea pe care o au, atingând 5.000 euro sau chiar
10.000 euro pe lună, în funcţie de industria pe care o reprezintă.
Ce fac aceste asociaţii? Dacă luăm exemplul “Eurometaux“, asa cum scrie pe
pagina lor de web www.eurometaux.eu, această entitate constituie interfaţa
între reprezentanţii europeni ai industriei neferoase şi autorităţile europene.
Succesul acestor organizaţii se măsoară prin recunoaşterea la nivel înalt de
către factorii de decizie europeni a organizaţiei ca influentă şi
indispensabilă în procesul evolutiv al legii comunitare.
BUSINESSEUROPE este principala organizaţie la nivel european ce reuneşte
federaţii naţionale (patronatele naţionale). Şi tot aşa, dacă le luăm pe cele
mai mari, de exemplu, CEFIC, Consiliul European al Industriei Chimice, sau Wind
Europe, Asociaţia Europeană pentru Energie Eoliană, sunt nume de care se leagă
cea mai mare parte a deciziilor europene în sectoare majore, în ceea ce
priveşte dezvoltarea societăţii sau schimbările globale cum ar fi schimbărilor
climatice.
Probabil mulţi se întrebă dacă pregătirea pe care o au le-ar permite să
găsească un loc de muncă în Bruxelles-ul european. Concursurile EPSO, pentru a
deveni funcţionar comunitar, trezesc mare interes, dar viaţa poate să fie însă
interesantă şi lucrând în sectorul privat al capitalei Europei. Sutele de
români care activează deja în acest sistem pot să confirme că dimensiunea
privată a afacerilor europene nu este de neglijat. Dar, să revenim la
pregătirea necesară pentru a lucra în Bruxelles. Dacă ne referim la educaţia
formală, candidatul trebuie să aibă deja o diplomă, chiar dacă aceasta este
dintr-o universitate românească. Un master efectuat într-o ţară vest-europeană
este de asemenea extrem de util. Limbile străine sunt foarte importante. Fără
limba engleză nu se poate face nimic, franceza este un punct în plus, iar dacă
ai cunoştinţe de limba germană este şi mai bine. Italiana si spaniola nu fac
diferenţa, fiind mulţi italieni şi spanioli în Bruxelles.
Dacă doriţi să lucraţi în Bruxelles căutaţi să înţelegeţi mai mult decât
mecanismul instituţional, să vă specializaţi treptat pe anumite politici
sectoriale, fie cea de mediu, energie, trasporturi, finanţe. Nu dă bine dacă la
un interviu nu ai habar ce reprezintă prescurtări precum WWF sau EEB şi
soliciţi un job ca expert pe politicile de mediu.
ONG-urile sunt privite cu mare atenţie în lumea capitalei Europei. Alături de
instituţiile europene şi de “grupuri de interese industriale”, ONG-urile
întregesc “triunghiul de aur”, al celor care “produc” legislaţia europeană. Există
sute de ONG-uri la Bruxelles, majoritatea formate dintr-o persoană sau două,
care “trăiesc” dintr-o finanţare anuală provenită în special de la Comisia
Europeană. Acţiunile lor sunt importante în special în mecanismul “comunicării
UE” către cetăţenii europeni.
Avem şi anumite “ONG-uri mărci”, care se remarcă în anumite politici
sectoriale. Majoritatea dintre acestea au un secretariat propriu în
Bruxelles-ul european, cu persoane plătite şi strategii de comunicare bine puse
la punct. Lobby-urile lor sunt foarte eficiente în marea majoritate, reuşind să
“ţină piept“ celor din industrie în toate aspectele dezvoltării europene.
Cele mai puternice ONG-urile de mediu sunt grupate în Green 10 cu comunicări
comune precum cea despre Eficienţa Energeticã. Privind atent activitatea WWF de
la Bruxelles, observăm ca biroul UE structurează clar priorităţile pe temele
europene de actualitate.
Bine apreciate la Bruxelles sunt şi Oxfam, Solidar, European Social Platform,
European Public Health Alliance, Inclusion Europe, Transparency International sau
Amnesty International.
Consultanţii sunt şi ei masiv reprezentaţi în Bruxelles.
Câteva sute de companii îşi prezintă serviciile celor interesaţi, oferta fiind
diferită ca preţ sau calitate de la o marcă la alta.
E greu de clasificat firmele de consultanţă. În opinia mea acestea se grupează
în 4 categorii mari: specializate pe relaţiile cu presa (PR), pe lobby-ul
legislativ (PA), pe managementul proiectelor europene şi pe managementul
asociativ. Unele firme din Bruxelles se pot încadra în fiecare din cele 4
categorii, altele doar în una sau două.
Să încep cu firmele de “Public Relations“. Sunt câţiva mari jucători pe piaţă
precum: Teneo, Fleishman Hillard, Logos, BCW, Hannover, Edelman sau Ogilvy.
Deşi e greu de trasat o frontieră între PR şi PA, voi încerca să prezint câteva
dintre brand-urile care fac diferenţa când e vorba de un lobby eficient: Kreab,
Rud Pedersen sau FIPRA.
Cele mai cunoscute companii care au ca principală activitate “EU project
management“ sunt: ISF Mostra, Tipik, Ecorys, Qwentes. Când vedeţi de exemplu o
pagină de web a Comisiei Europene sau un reportaj video despre, să zicem,
eficienţa energetică la nivel comunitar, să fiţi sigur că aceşti consultanţi
şi-au adus o mare contribuţie la realizarea “produsului finit“.
A patra categorie este cea a consultanţilor de “association management“, cu
nume faimoase precum Kellen sau MCI.
E bine de amintit şi organizaţiile sectoriale, care grupează diferiţi
consultanţi în Bruxelles, precum The European Public Affairs Consultancies'
Association (EPACA) sau The Society of European Affairs Practitioners (SEAP).
Şi de această dată, poate chiar mai mult decât în cazul celorlalte domenii,
candidaţii pentru astfel de joburi trebuie să fie dedicaţi meseriei, cu
aptitudini de buni comunicatori, dar în primul rând este nevoie de un bagaj
vast de cunoştinţe tehnice din diferite domenii şi o bună înţelegere a
sistemului în ansamblu.
Sunt deja zeci de români care lucrează în firmele de consultanţă din capitala
comunitară şi asta arată ca cei interesaţi de acest sector pot să aplice fără
nici o problemă.
Dr. Dan LUCA este expert în afaceri europene şi
comunicare strategică, derulându-şi activitatea în Bruxelles încă din 1997.
Conferenţiazã la universităţi din Belgia, Italia, Germania şi România, iar
cartea să fundamentală este „Mapping the Influencers in EU Policies”.
Dan LUCA / Bruxelles