Conflictul din
Siria a pus Europa în faţa unei situaţii fãrã precedent, criza refugiaţilor. Zecile de mii
de sirieni veniţi pe continent trebuie integraţi progresiv și poate prea puţin se discutã despre acest subiect. Iar când observãm
cã vorbim de mii de copii, unii fãrã pãrinţi, situaţia meritã întreaga atenţie.
Vreau sã prezint aici
un mod de abordare referitor la integrarea copiilor sirieni în Belgia, mai
precis în Flandra. În orașelul în care locuiesc, fiecare școalã are o cotã de
copii cãrora trebuie sã le ofere educaţie. Iniţiat acești copii - subiniez orfani, proveniţi din zone de
conflict, cu traume enorme - au fost plasaţi în centre speciale, iar prioritatea a fost învãţarea limbii
olandeze, limba oficialã a zonei în care trãiesc acum. Dupã câteva luni se
trece la nivelul urmator. La școala unde studiazã copiii mei – și probabil în
multe alte școli din Flandra -, s-a format o "clasã nouã", cu un
profesor nou, care conţine 8 copii cu vârste între 6 și 12 ani (practic
clasele I-VI, dupã sistemul belgian). Pentru început "noii copii, din
noua clasã" (nimeni nu îi numeste sirieni) participã doar marginal la
activitãţile celorlalţi copii din scoalã (sport,
pauze, cantinã), dar treptat se va face integrarea. Depinde desigur de nivelul
de întelegere al limbii olandeze, nivelului de educaţie. Se preconizeazã cã din anul școlar 2016/17 acești
copii sã fie alocaţi claselor corespunzãtoare vârstei fiecãruia.
Profesorii din
Flandra trateazã cu mare seriozitate acest subiect, o adevaratã strategie de
comunicare internã fiind lansatã (parinţi, copii, etc). Copiii belgieni sunt entuziasmati de
noii lor colegi și asta este foarte bine. Sper din toatã inima sã fie un real
succes acest proiect de integrare.
Dan LUCA /
Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu