Turismul este unul dintre sectoarele în care
rolul românilor din Diaspora este decisiv pentru români și
pentru țară. Mai multe despre cum pot contribui cei plecați la dezvoltarea turistică a României, puteți citi într-un recent material publicat de Occidentul Românesc.
…….
România nu se bucură de
mari încasări din activităti turistice, neprofitând suficient de resursele de
care beneficiază comparativ cu restul statelor europene. Evident si guvernarea
ar trebui să acorde o mai mare atentie acestui sector, nu numai prin actiunile
de promovare turistică pe care le cunoastem si care încă nu si-au demonstrat
eficacitatea.
Fără nici o urmă de
exagerare România are multe lucruri interesante de oferit, obiective specifice
ţării, tradiţie gastronomică, mituri şi legende, care merită exploatate, dar
are o problemă în a propune soluţii turiştilor, iar la atâtia ani de la Revoluţie
se bâjbâie încă nepermis pentru o ţară cu un potenţial uriaş. Să fie oare
acesta rezultatul faptului că “pachetul turistic Romania” lipseşte, afectat în
special de infrastructură, calitatea serviciilor sau coerenţa cluster-ului
"turism România"?
Este evident
ca si alti factori implicati corect pot spori dezvoltarea industriei turistice.
În ultima perioadă am analizat şi am aprofundat intens importanţa Diasporei
româneşti în crearea imaginii de ţară, atât prin implicarea în activitatea
politică în şi din ţara de adopţie, în dezvoltarea economică a ţării de
inserţie prin munca prestată acolo, sau prin implicarea în activităţi de
cercetare. Dar concret, un român plecat poate contribui şi la îmbunătăţirea
turismului in României. Cum?
Acum câţiva
ani am fost în Turcia şi am rămas plăcut surprins de calitatea serviciilor şi
de preţul incredibil al “pachetului turistic”. Succesul constă şi în implicarea
diasporei din Europa în popularizarea ofertelor. Concret, un turc stă în
Germania sau Franţa din octombrie până în martie. Lucrează pentru o companie de
turism din acea ţară şi promovează ofertele pentru sezonul care urmează. În
martie el se întoarce cu primii clienţi în Turcia şi lucrează ca şi chelner,
recepţionist sau chiar manager. Încă nu observ o astfel de abordare în România.
Normal că noi găsim scuze, că sezonul nu e aşa de lung, că infrastructura de la
noi e la pământ. Problema cu sezonul lung e puţin relativă. Cine vine în
România nu doreşte numai să stea la soare pe temperaturi de 35 de grade, ci
vrea să descopere România. Nu asta dorim şi noi?
Forţa exemplului este de
multe ori hotărâtoare. Turiştii străini preferă de exemplu litoralul românesc,
în special staţiunea Mamaia şi serviciile balneare de la Eforie Nord
sau Neptun, datorită promovării făcute de Agenţia de turism Messerschmidt
Reisen, deţinută de Toni Messerschmidt - un român stabilit în Berlin
înainte de ’89. Numărului turiştilor germani care achiziţioneaza bilete prin
această agenţie este considerabil mai mare decât al celor care şi-au
organizat vacanţa cu ajutorul TUI. Aceeasi idee putea fi pusă în practică
si de alti români.
Se
poate crea o platformă de legătură între entitătile românesti din tară si
persoane fizice sau juridice românesti din Diaspora. De mai bine de un an de
zile, veneam cu o nouă idee – propuneam ca la proiectul de Guvernare al PSD –
“România corectă – România socială”, să fie adăugat potenţialul diasporei
româneşti la realizarea acestui obiectiv prin relaţionarea cu agenţiile de
turism din ţară şi din afara ţării şi încurajarea creării de agenţii de turism
în afara României de către reprezentanţi ai Diasporei româneşti şi acordarea
unei prime de incoming.
Dan LUCA
/ Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu