De o bună perioadă de timp analizez, împreună cu prietenii
mei, români din Diaspora, modalităţi prin care cei plecaţi din România pot să
interacţioneaze cu ţara, dar şi soluţii pentru o evoluţie a sistemului instituţional
românesc, o calibrare adaptată celor aproape 3 milioane de români care trăiesc
în prezent în afara teritoriului Statului Român.
Analizând situaţia actuală a
serviciilor oferite de către Statul Român cetăţenilor români din Diaspora
(servicii consulare tot mai scumpe, o birocraţie excesivă în înregistrarea nou
născuţilor, schimbării paşapoartelor, traducerii diplomelor, etc), dar şi
complexitatea problemelor ivite pentru comunitate (drept la muncă, educaţie,
familie, afaceri, etc), este clar că este nevoie de o regândire a modului de
operare pentru o relaţionare corectă cu 10-15% din totalitea românilor.
Este crucial să se înţeleagă (şi
este bine ca această discuţie să se articuleze în anul electoral 2012)
responsabilitatea Statului Român pe mai multe paliere:
Servicii consulare - adresate
cetăţenilor români care îşi desfăşoară activitatea în afara României;
Acţiunile României de Diplomaţie
publică - pentru o imagine optimizată, îmbunătăţită, a României în străinătate
(în colaborare cu Ministerul Afacerilor Externe);
Cultură – promovarea culturii
româneşti (rolul mai clar al Institutului Cultural Român);
Turism - încurajarea creării de
agenţii de turism în afara României de către reprezentanţi ai Diasporei
româneşti şi acordarea primei de incoming (reevaluarea prestaţiei Birourilor de
Reprezentare a României în afara României – dacă nu mă înşel aparţin acum de
Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului);
Afaceri - sprijinirea co-finanţărilor
de proiecte strategice pentru România (în colaborare cu Ministerul Economiei,
Comerţului şi Mediului de Afaceri din România);
Educaţie - are ca prioritate
înfiinţarea şcolilor de limbă română acolo unde există masă critică de români
(în colaborare cu Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului,
dar şi a Institutului Limbii Române);
Social – „piaţa muncii” - se ocupă de
toate dosarele legate de dreptul la muncă, politicile de integrare şi
condiţiile sociale ale românilor în alte ţări: drepturi egale la locul de muncă
indiferent de contract, mobilitatea pensiilor, recunoaşterea diplomelor şi
calificărilor profesionale, etc. (în colaborare cu Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale);
Social – „familie” – administrarea şi
soluţionarea problemelor sociale apărute prin plecarea la muncă a românilor, în
special grija pentru copiii şi pentru bătrânii afectaţi direct (în colaborare
cu Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale);
Sector non-guvernamental - finanţarea
ONG-urilor care desfăşoară acţiuni în beneficiul societăţii (redefinirea
Departamentului Românilor de Pretutindeni de la Preşedenţia României);
Media - este necesar să existe
mijloace de informare care să se adreseze cu predilecţie românilor din Diaspora
şi care să reprezinte totodată vocea acestora (în colaboarea cu Ministerul
Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale) şi
Identitate europeană – monitorizarea
şi analiza iniţiativelor (legislative) europene care au o influenţă directă
asupra cetăţenilor români. Relaţionare cu Reprezentanţă Permanentă a României
pe lângă UE, dar şi cu alte organizaţii româneşti din capitala europeană.
Încurajarea şi facilitarea dialogului între reprezentanţii români în cadrul
instituţiilor/organizaţiilor europene şi românii de acasă.
Având în vedere dimensiunea
proiectului „Diaspora românească” este oportun ca la nivelul fiecărui Consulat
al României să fie desemnat un expert român care se subordoneză Ministrului de
Externe şi care gestionează exclusiv relaţia cu comunitatea românească din ţara
respectivă. Tot acest expert are responsabilitatea creării Consiliului
Consultativ din ţara respectivă între misiunile româneşti/serviciile consulare
dintr-o ţară şi Diaspora din aceeaşi ţară, pentru o gestionare cât mai
eficientă a problemelor comunităţilor de români şi pentru o evidenţă cât mai
clară a numărului acestora. Întâlniri formale ale Consiliului Consultativ
trebuie să se desfăşoare cu o regularitate trimestrială.
Dan LUCA / Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu