Campania
electorală pentru desemnarea viitorului președinte american a început deja,
deși cetăţenii sunt așteptaţi la vot abia în noiembrie 2016.
Mai sunt
aproape doi ani până atunci, e drept. Dar potrivit sistemului electoral din
SUA, “brand-ul”
noului preşedinte, spre deosebire de cel al liderilor europeni (care, în
ciuda dezbaterilor
televizate din 2014, încă nu constitue o “marcă”), se clădește mediatic, cu
mult timp înainte ca acesta să se instaleze la Casa Albă. Se vorbește deja
despre cine va fi viitorul președinte: dintre cei peste 10 candidaţi, potrivit
unui sondaj dat publicităţii recent în Statele Unite, Hillary
Clinton are șansa de a câștiga cu 54% din voturi competiţia prezidenţială
din 2016.
Ceea ce se
întâmplă dincolo de Atlantic dă valoare comunicării către cetăţeni și are un impact
semnificativ asupra legitimităţii, astfel încât inclusiv în afara continentului
numele preşedintelui american este mult mai cunoscut decât numele șefilor
principalelor instituţii europene, Parlament, Comisie, Consiliu...
Sesizam încă
din 2008 că proiectul european are nevoie de dezbateri pan-europene - lider
danez să le vorbească slovenilor şi bulgarilor, secondat desigur de liderul
naţional, dar nu invers. Paşii democratizării UE trebuie să continue cu ceea
ce s-a încercat deja în 2014, și nu e prea devreme să se discute concret
despre pregătirea schemei alegerilor din 2019.
Efectul? - mai multă
dezbatere reală despre UE!
Dan LUCA /
Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu