Căutăm deja să identificăm noul normal de după pandemie. În acest context, analizăm câteva elemente pentru a contura dinamica pieții afacerilor europene.
Desigur, prima noțiune de definit este orizontul
de timp când vom avea noul normal. Dacă urmărim
firul matematic, estimând durata unei pandemii la 18
luni, e de așteptat că toamna acestui
an să fie momentul dorit. Schimbarea însă nu se va face direct,
există o perioadã de tranziție spre un nou normal stabil.
Vorbim însă de luni de zile în această tranziție și desigur avem numeroase
variabile de interpretat. Datorită acestei dinamici avem conceptul de proces
continuu pentru a atinge noul normal.
Să creionăm însă o poză a Bruxelles-ului începutului de
an 2022, deci care este noul normal într-un an de zile.
Pandemia nu va schimba obiectivul activității din
capitala
Europei. Structurile prezente aici vor continua sã deţinã un
mandat de reprezentare de la HQ corporației sau de la membri unui sector
industrial/non-guvernamental,
de a influență favorabil procesul legislativ.
Vom avea totuși o evoluție a abordării focalizată mult
mai mult pe ˝rezultat măsurabil˝, decât pe ˝percepție de impact˝. Pe baza
acestui concept, de focalizare a activității, se va defini bugetul anului 2022,
care va cauta
să răspundă la întrebări directe precum: ce obiectiv are biroul de la
Bruxelles ?, câte persoane sunt necesare ?, ce activități de
comunicare defãşurãm ?,
cât e de necesar să călătorim în interes de serviciu ?.
Câteva sugestii pentru a elebora strategia:
Definiţi
obiectivul organizației împreună cu colegii din afara Bruxelles-ului;
Analizaţi
resursa
umană, care în cazul entităților din
Bruxelles reprezintă aproximativ două treimi din buget. Prioritizaţi acest
segment! Există o traumã, iar multe țesuturi operaționale sunt pe avarie.
Reanalizaţi capacitatea tehnică,
printr-o extindere a resursei la evenimente online, comunicare digitală.
Structuraţi
comunicare internă, inclusiv un calandar clar al întâlnirilor fizice și al celor
virtuale. Practic vor apărea două categorii de evenimente, fizice și
virtuale. Desigur, mulți prevăd o impunere a soluției hibrid, dar eu nu
cred că într-o piațã stabilã vom avea din abundență acest format. În emiterea
acestei concluzii, iau în considerare în special costul unei abordării mixte,
dar și lipsa emoției care o poate genera dezbaterea virtuală, chiar în formula
combinatã.
Aveţi o discuție realistã despre munca de acasă sau de la birou.
Acum, cu siguranță, cunoaștem avantajele și dezavantajele ambelor activități.
Să nu uităm însă că înainte de pandemie, teleworking-ul nu era încurajat de
angajator.
Reanalizaţi piață de acțiune. Pandemia
a dus la dispariții
și aduce noi oportunitãţi, canibalizãri și consolidări.
Aveți
în vedere marketingul și brandingul, și aici nu mă refer doar la cel al
organizației în care activați, ci și al celui personal. Criza
ne-a învățat că încrederea în oameni este determinantă în a reusi mai bine în labirindul
afacerilor europene.
Dan LUCA / Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu