Astãzi, 31 august 2021, am semnat un nou editoriat în cotidianul clujean Fãclia. Este vorba despre puţin cunoscuta legaturã dintre festivalul Untold şi Uniunea Europeanã. Public textul integral aici.
Fără doar și poate Clujul a devenit cel
mai cool oraș din România, iar tineretul și festivalurile contribuie imens la
această poziționare.
De câțiva ani concertul Untold a pus Clujul pe harta destinațiilor de varã. De ce însă s-a așteptat 25 de ani
după Revoluție pentru a avea acest eveniment? Puțini știu însă că Uniunea
Europeană a avut un rol important în această lansare. Ne amintim anul 2007,
anul aderării României la Uniunea Europeană, și brusc orașul Sibiu era capitala culturală
a Europei. Acestã recunoaștere a dat idei comunității clujene, iar anul 2020 – devenit mai apoi 2021 – a fost ținta pentru a aduce titlul de
capitală europeană la Cluj.
Între timp, clujenii au început să
înțeleagă că sunt și alte competiții ale UE, precum orașul european al
sportului, al ecologiei, al inovaţiei și chiar al tineretului. O echipã a luat în serios aceast proiect și
succesul a apărut. La sfârșitul anului 2012, a venit confirmarea de la Forumul European de Tineret: ˝Clujul va deveni capitala europeană a tineretului în 2015˝.
Pregătirile de peste doi
ani au fost excelente, iar unul dintre
zecile de evenimente programate să se desfãşoare sub
această egidã a fost și festivalul Untold. Succesul a fost fantastic! De apreciat gândirea strategică a organizatorilor, de a
trasforma apoi festivalul într-un eveniment anual. De
atunci, zeci de mii de tineri se bucură de acest eveniment planetar !
Este un exemplu concret în care tinerii
intreprinzãtori
s-au responsabilizat, au inovat și au creat un business fantastic, de impact, benefic comunității. Stuctura europeană a ajutat inițial, iar acum întreaga
afacere rulează fără finanţare UE.
Abordarea Clujului a fost preluată și
de Constanța, care are acum festivalul Neversea. Îmi amintesc şi acum
discuţia de la Bruxelels dintre primarii Clujului și Constanței pentru a
coordona localizarea. Excelență comunicare, chiar dacă un primar era de Dreapta și altul de Stânga.
Clujul poate acum sã treacã
la “next level”, desigur adaptând strategia la criza pandemică. Sunt cel puţin
3 sãli de spectacole care sunt utilizate prea puţin şi mã refer în special la
clãdirea Teatrului Naţional, Filarmonica şi Casa de Culturã a
Studenţilor. Trebuie sã fie dinamicã, mai ales în timpul sãptãmânii, nu
doar în week end. Cel puţin 10 spectacole pe sãptãmânã, dar atenţie la
repertoriu. Create show-uri muzicale, preferabil în limba englezã,
de maxim douã ore. E nevoie de un marketing puternic, în aşa fel
încât sã avem turişti care vin special de la Budapesta sau Viena pentru astfel
de distracţii. Broadway la Cluj? În fiecare zi?
De asemenea, avem douã sãli de sport
incredibile, mândria oraşului. Din nou prea puţin
utilizate şi nu mă refer la marile evenimente, gen echipa naţionalã de handbal,
Campionat European de Volei sau Simona Halep la Cluj. Trebuie sã avem în fiecare zi o ofertã. 3 sporturi pot
face minuni, baschetul, voleiul şi handbalul, fiecare cu o echipã de fete şi
una de bãieţi. Cu o programare atentã, o investiţie în calitate, cu un
marketing puternic, putem avea 2000 de spectatori în fiecare zi…
Dan LUCA /
Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu