A fost o reală plăcere pentru mine să particip astăzi la conferința organizată de Secretariatul General al Guvernului României. Evenimentul cu tema „Europa viitorului: instituții reziliențe, deschise, transparente și în dialog permanent cu cetățenii” a fost organizat în cadrul manifestărilor prilejuite de ”Conferința privind Viitorul Europei”.
Foarte bună prezentarea Alinei Bârgãoanu despre evoluția
comunicării guvernamentale pe fondul crizei pandemice. Practic, întreg
eco-sistemul comunicării se schimbă, iar necesitatea pregătirii specialiștilor
pe acest domeniu este o urgență societală.
Câteva idei prezentate în intervenția mea:
La
nivel european transparența
instituțională este un subiect de acum 30 de ani.
În
Olanda a fost aprobată legea transparenței în 1979. Ea a fost revizuită în
1991. Se vorbește de toate nivelele administrative, nu doar de cel național.
Subliniez, nu este o lege a documentelor, ci o lege a metodelor de informare.
În
1995 au aderat la Uniunea Europeanã țările nordice, Suedia și Finlanda. Ele au
impus dosarul transparenței la nivelul UE.
Este
bine să avem o abordare integrată a ceea ce este un funcționar public și
serviciul pentru cetățean. Nu trebuie să fie diferențe fundamentale între
structurile locale, naționale și europene.
Dacă
observ din punct de vedere european administrația românească, încep cu anul
2002, anul lansării programului de Euroconsilieri. Acești aproximativ 500 de
oameni, sub coordonarea dlui profesor Vasile Pușcaș au reușit, după o procedurã tehnică uriașă, să ducă
practic România în Uniunea Europeană. După aderarea din 2007, euroconsilierii
au fost baza funcționarilor români din instituțiile europene. Poate nu este rău
să mai lansăm astfel de programe, pentru a reuși și în proiectul integrării
europene, nu doar în cel al aderării.
Este
importantă interacţia
cu stakeholderii (nu doar societatea civilă, ci și sectorul de afaceri,
academicul, sindicatele, presa). E nevoie de strategii de identificare a
acestora și de a deveni o administrație integrată în acest eco-sistem.
Adminstraţia
face parte din societate, nu există o barieră între admnistrație și ceilalți, pe
care îi numim generic cetățeni. Obiectivul administrației nu este doar în a
deveni un comunicator, ci un facilitator de comunicare societală.
Dan LUCA / Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu