Împreună cu Pavel SINKA și Alexandru ICHIM, am publicat săptămâna aceasta un articol în EURACTIV.ro. Vorbim deschis despre românii din Bruxelles-ul european și rolul lor în eficientizarea statutului de membru UE pentru România.
La 15 ani de la aderarea României la Uniunea Europeană,
interesele naționale sunt reprezentate, alături de numărul mare de oficiali și
tehnocrați și de o pătură mai puțin cunoscută: românii din organizații și
companii influente din Bruxelles.
“Imaginea
pe care România o are în fața europenilor depinde în mare măsură de fiecare
român aflat peste granițe. Atât europenii, cât și românii se opresc însă de
multe ori asupra aspectelor negative, subestimând realizările comune și
succesele individuale care ridică România la același nivel cu toate celelalte
state membre ale Uniunii Europene” – spunea Dana Popp, coordonatoarea primului
raport despre specialiștii români din Bruxelles realizat după aderarea la
Uniunea Europeană, în prezent ofițer de presă la Parlamentul European.
Pentru
români, Bruxelles a fost, atât înaintea cât și mai ales după integrarea
europeană, probabil cea mai vizibilă capitală din Europa. Puțini, însă, s-au
referit la cum este văzută România de la Bruxelles şi care este reprezentarea
românească în centrul Europei politice, existând un succes individual al
românilor în capitala uniunii. Oameni de comunicare, traineri, directori
financiari, avocați, manageri, ingineri, specialiști IT, cercetători
promovează, prin munca lor, țara la Bruxelles. ”România nu duce lipsă de oameni
motivați, care să o reprezinte, chiar si indirect, la Bruxelles şi care să fie
capabili să pună în mișcare mecanismele europene” – arată raportul realizat de Clubul
„România – UE” Bruxelles.
Concluzia
pe care societatea românească o poate trage din studiul succesului individual
al acestor persoane este că integrarea reală în Uniunea Europeană e posibilă
prin efortul fiecărui cetățean român în parte.
Majoritatea
străinilor nu știu cât de mult se pot baza pe lucrătorii români din cauza unor experiențelor
negative, dar o mai bună disciplină managerială poate schimba atitudinile organizaționale.
Nu există nici o îndoială că România este o țară productivă, o indicație clară
este creșterea economică semnificativă. Acest lucru nu trece neobservat în
cercurile de afaceri europene, însă potențialul de afaceri al României trebuie
să fie mai bine promovat.
Deși
România este bine reprezentată în instituțiile europene de la Bruxelles și are
în prezent un cuvânt de spus în Uniunea Europenă, lipsește însă așa-zisul „think
tank” românesc, mai multe grupuri de experți, de reflecție, pentru studiul
integrării politice și economice, care să ofere sfaturi și idei cu privire la
probleme politice sau economice.
În
calitate de intermediari, acestea canalizează cunoștințele între cercetători,
factorii de decizie politică și societatea civilă. Pentru a reuși, think
tank-urile au nevoie de cel puțin patru elemente: idei bune, o coaliție de
actori care să sprijine aceste idei, de capacitatea instituțională (inclusiv de
resurse) de a cultiva și de a ghida aceste idei într-un context dinamic și de
capacitatea de a profita de moment atunci este potrivit. În funcție de
perspectivă, grupurile de reflecție fie îmbogățesc spațiul democratic prin
efectuarea de cercetări politice și facilitarea dialogului și dezbaterii
publice, fie subminează democrația prin promovarea unor politici favorizate de
interese corporatiste puternice. România are nevoie să își dezvolte cât mai
repede think tank-ul la Bruxelles cu experți bine ancorați în diferite domenii,
care să abordeze teme de interes pentru societate.
Mulți, dar reprezentativi?
Din 11,5
milioane de locuitori ai țării, conform Statbel, oficiul
statistic belgian, românii reprezintă cea de a doua comunitate de imigranți și
al patrulea grup etnic, cu aproximativ 105 mii de persoane în 2020.
O parte
dintre ei sunt membri ai Grupului ROMBEL, cea mai larga comunitate virtuala a
românilor din Belgia, creată cu 20 de ani în urmă, având drept scop informarea și liberul schimb
de informații.
Clubul
„România – UE” Bruxelles a jucat, de asemenea, un rol important în perioada
dinaintea aderării și în anii următori, fiind frecventat mai ales de
specialiști din instituții și din zona mediul de afaceri.
”În ceea
ce privește zona de business, oamenii de afaceri din România trebuie să înțeleagă
că doar împreună, prin coagulare sectorială națională, pot să reprezinte o voce
credibilă la nivel european. Formarea structurilor industriale naționale,
alegerea democratică a reprezentanților, racordarea la federațiile europene și
o prezență europeană activă este cheia succesului. Prezența fizică în Bruxelles
este crucială pentru sectoarele românești cu valențe de top european” –
concluzionează studiul mai sus amintit.
Sectorul
neguvernamental din România trebuie să își dezvolte progresiv afilierea la
rețelele
europene
neguvernamentale, majoritatea cu sedii în Bruxelles, deoarece vizibilitatea
europeană este necesară în atragerea fondurilor atât de vitale proiectelor
derulate.
Dacă
analizăm sfera publică europeană, observăm o posibilă segmentare pe anumite
subiecte de interes sau în jurul anumitor politici sectoriale europene. De
exemplu, avem o comunitate a celor care sunt interesați de politica energetică
la nivel european, care interacționează fără nici o barieră teritorială sau
lingvistică. Aceste sfere publice sectoriale sunt bine articulate, având de
multe ori structuri administrative puternice (precum federațiile europene) și
sunt adevărate motoare ale dinamicii legislative. Aceste sfere sectoriale sunt
inclusive, cuprinzând atât politicieni sau staff administrativ, experți din
sectorul privat sau provenind din societatea civilă.
O trecere
în revistă a sferelor sectoriale arată o reprezentare neproporțională a
intereselor românești în principalele entități europene reprezentative pentru diferite
domenii (federații industriale, sindicate, ONG-uri, think tank, organizații de
consumatori, organizații de profesii liberale, etc).
În domenii
cu o importanță sporită în ultimii ani, cum ar fi sănătatea și energia, se
constată o prezență bună, prin români în funcții de responsabilitate.
În ceea
ce privește agricultura, transporturile sau protejarea mediului înconjurător, este
loc de mai bine, iar în sectoare precum finanțele, apărarea și cercetarea este
nevoie de o prezență mai activă.
Deloc
surprinzător, la capitolul digital Româna are o reprezentativitate bună la
nivelul entităților europene, la fel și în ceea ce privește educația, inclusiv
prin sindicatele afiliate federației sectoriale.
Dan LUCA
/ Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu