joi, 23 februarie 2012

Dan LUCA – articol în PR Romania – “Francizele presei europene”

Ca Director al reţelei europene EurActiv, am explicat într-un recent material publicat de PR Romania despre gestiona parteneriate de francize pentru 15 ţări, dar şi ce înseamnă a forma echipe capabile pentru a susţine afacerea EurActiv pe pieţele respective.

...............

De vreo 14 luni am preluat în cadrul companiei EurActiv responsabilitatea de Director al reţelei europene EurActiv şi mulţi mă întrebă în ce constă această nouă provocare.

Poate nu e rău să explic pentru început cum este structurată afacerea EurActiv şi doar apoi să prezint rolul meu în acest mecanism. EurActiv este o companie britanică (PLC), care are biroul reţelei (să îi zicem sediul central) la Bruxelles. Bruxelles-ul are un rol dublu pentru EurActiv, este în primul rând locul în care se relatizează EurActiv.com, nu doar din punct de vedere editorial, dar în special din punct de vedere al dezvoltării surselor de venit pentru a susţine portalul gratuit utilizatorilor.

O a doua componentă a sediului de la Bruxelles este gestionarea parteneriatelor de francize EurActiv pentru 15 ţări care au achiziţionat “licenţa EurActiv”. O muncă complexă de identificare a posibililor parteneri (media) pentru a reprezenta EurActiv în “teritoriul respectiv” (şi au fost vreo 6 noi parteneriate de când am preluat eu această împuternicire), dar şi de a forma echipe capabile de a susţine afacerea EurActiv în ţările respective.

Mulţi cred că problema este în a găsi corespondenţi care scriu pentru EurActiv. Este mult mai complicat decât pare. E important desigur să avem portalurile bune, axate pe afacerile europene, în limbile ţării respective, respectând culturile ţărilor unde se localizează produsul. Acesta este rolul echipelor editoriale, conduse în fiecare capitală de un redactor şef. Partea complexă este în a pune pe picioare o afacere sustenabilă. E nevoie de un CEO în fiecare ţară (să nu uităm că în fiecare “ţară EurActiv” există o companie care deţine franciza EurActiv, entitate independentă juridic şi financiar de compania EurActiv PLC). Peste tot e nevoie de o echipă puternică de business, capabilă să găsescă fondurile pentru acoperirea cel puţin a costurilor de dezvoltare (platforma web, resurse umane, sediu, transport, etc).

Pentru ca axul colaborării să fie şi mai adânc între capitale şi Bruxelles, în câteva ţări strategice pentru EurActiv (Germania, Franţa, Italia, Polonia, Slovacia) s-a decis ca EurActiv PLC să deţină acţiuni în cadrul companiilor care operează în ţările respective. Procentul acţiunilor este aproximativ 34%, practic o cotă de blocaj, dar fără a deţine majoritatea acţiunilor. Astfel echipele din ţările respective deţin majoritatea şi înţeleg că ei sunt posesorii afacerii, nu doar filiale finanţate de Bruxelles.

Acum cred că vă puteţi imagina cam ce dosare gestionez în munca de zi cu zi. În ţările unde EurActiv PLC deţine acţiuni avem Consilii de Administraţie trimestiale, în care se prezintă raportul de activitate, inclusiv cel financiar, dar se şi analizează resursele umane alocate şi bugetul următoarelor 3 luni. În plus, în fiecare lună avem teleconferinţe cu fiecare dintre cele 15 birouri în care discutăm de la statistici financiare până la idei de proiecte de impact.

O parte foarte interesantă a muncii pe care o desfăşor o reprezintă deplasările în teritoriu pentru a-mi ajuta colegii în stabilirea parteneriatelor comerciale, recrutări sau planificarea strategică.

Ca o concluzie, pot să zic că este foarte interesant să faci parte dintr-o echipă de aproximativ 100 de persoane (dintre care vreo 50 sunt ziarişti), care dezvoltă ceva unic – produsul EurActiv, în care sunt zeci de proceduri legate de guvernarea reţelei şi a afacerilor din capitale, finanţare şi bugete, planificare şi resurse umane.

Dan LUCA / Bruxelles

Niciun comentariu: