Cu ocazia celui mai recent
training pe care l-am organizat împreună cu Maria Laptev la Bruxelles, aceasta
explica participanţilor faptul că la fel ca orice altă „afacere”, implicarea în
afacerile europene presupune realizarea unei analize SWOT personale. Mai multe
despre prezentarea acesteia puteţi citi în materialul pe care l-am scris pentru
Cariere.
.........
Colaborez de câţiva ani buni
cu Maria Laptev, în prezent Directorul Executiv al European Center for Public
Affairs din Bruxelles. Acum
câteva zile am susţinut din nou un training despre oportunităţile de a derula
afaceri în Bruxelles-ul european.
Ca orice altă „afacere”, în
viziunea Mariei, implicarea în afacerile europene presupune realizarea unei
analize SWOT personale, cu tot ceea ce presupune aceasta – definirea
oportunităţilor şi ameninţărilor, cunoscându-ţi punctele forte care te
diferenţiază în faţa concurenţei şi slăbiciunile cauzate de anumite lipsuri în
pregătire sau experienţa anterioară insuficientă.
De la început, proiectul trebuie
să demareze cu o cercetare prealabilă serioasă, cu obţinerea informaţiilor
necesare în legătură cu „piaţa”. Cunoaşterea mediului în care urmează să
activezi este indispensabilă. Aceasta înseamnă analizarea cererii – „a
publicului” -, elaborarea planului de acţiune, aplicarea acestuia şi evaluarea
rezultatelor.
Ce presupune identificarea cererii
şi pentru ce este importantă? Corelarea ofertei cu interesele beneficiarului şi
cunoaşterea subiectelor de interes pentru aceasta. În situaţia de faţă, care
sunt dezvoltările şi agenda europeană pe domeniul respectiv. Pentru întocmirea
unei analize complete trebuie urmăriţi factorii socio-culturali, tehnici şi
tehnologici, economici, de mediu şi, bineînţeles, cei politici (analiza STEEP).
Pentru a ajunge la ţelul propus,
Maria sugerează alcătuirea unor liste cu scopuri de realizat într-o perioadă de
timp determinată, de exemplu, pentru fiecare săptămână, lună, etc.
Un alt sfat foarte bun este acela
de a stabili contacte cât mai apropiate, întâlniri directe, prânzuri,
prezentări, atât formale cât şi informale, pentru construirea şi consolidarea
de relaţii puternice. „Să nu vă fie teamă să apelaţi la cunoştinţele şi
relaţiile pe care le aveţi de fiecare dată când consideraţi util”, puncta Maria
Laptev.
Strategia trebuie să se axeze pe
apropierea personală, profitând de fiecare avantaj oferit de mijloacele de
comunicare, indiferent că este vorba de telefon, scrisori tipărite sau
e-mailuri.
Metoda de acţionare nu trebuie să
se rezume doar la oferirea de răspunsuri la întrebări precum „ce pot eu face?”
sau „ce pot să ofer?”, ci este important a se insista în primul rând pe ceea
„ce putem face împreună”, creând valoare fiecărei părţi. Negocierea este
procesul sau arta prin care obţinem ce ne dorim de la o persoană care îşi
doreşte ceva de la noi.
Nu există nicio formulă magică –
trebuie să ai mereu în minte că este vorba de o negociere de forma „Win-Win”,
din care în final ambele părţi au de câştigat. Totul fără a un uita însă nici
motto-ul cu care Maria îşi începea prezentarea – „succesul este cu atât mai
mare, cu cât munca depusă este mai grea!”.
Dan LUCA / Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu