Lipsa de
susţinere din partea cetăţenilor pentru instituțiile Uniunii Europene ar putea deveni o amenințare pentru integrarea europeană în sine, spunea Președintele Comisiei Europene, José
Manuel Barroso, în amplul său discurs susţinut la Universitatea Humboldt
din Berlin, cu ocazia Zilei Europei.
Barroso, al cărui al doilea mandat ca președinte al Comisiei expiră în luna noiembrie, a numit în faţa audienţei, trei lacune în modul de funcționare al UE, la doar câteva zile de alegerile pentru Parlamentul European. În primul rând, el sesizează un decalaj de guvernare, pentru că statele membre, pe cont propriu nu pot oferi ceea ce au nevoie cetățenii, în timp ce instituțiilor europene încă le lipsește o parte a „echipamentului” pentru a face acest lucru. El a menționat apoi un decalaj de legitimitate, pentru că din partea cetățenilor mecanismul legislativ este perceput a decide la un nivel prea îndepărtat de ei. În al treilea rând, el a spus că a fost un decalaj în privinta așteptărilor, pentru că oamenii doresc mai mult decât sistemul politic poate oferi.
Interesantă
este însă comparaţia evoluţiei Europei, cu evoluţia internetului. El a numit
prima faza a proiectului european "Europa 1.0" - conceput după al
Doilea Război Mondial, proiectul european a fost de aproximativ salvgardarea
păcii și prosperității în partea liberă a Europei, prin integrarea economică și pe baza reconcilierii franco-germane. Reproiectată după
căderea Cortinei de Fier și Zidul Berlinului - "Europa 2.0” s-a concentrat pe extinderea
beneficiilor piețelor deschise și a societății deschise. Cu consecințele pe care le simţim, criza financiară și economică și apariția lumii multipolare a
globalizării, a treia etapă va presupune reactualizarea, spre ceea ce am putea
numi "Europa 3.0".
Alte inovații pe care le-am putea pune în practică sunt cele legate
de modul
de funcționare al
instituțiilor UE,
astfel că, pe termen mediu, Preşedintele CE a spus că funcția de vice-președinte al Comisiei, responsabil pentru afaceri economice și monetare și moneda euro ar putea fi fuzionat cu biroul președintelui Eurogrupului. Totodată a fost sugerată o inovație mai radicală, cum ar fi comasarea funcția de Președinte al Comisiei Europene, cu funcția de Președinte al Consiliului European, evident
cu o dezbatere pe termen mai lung. Chiar şi după Lisabona, Președintele Consiliului nu a reușit să devină "Dl. Europa", deoarece forțele politice majore văd funcţia de președintele al Comisiei, ca premiul pentru câștigarea alegerilor.
Discursul
Preşedintelui Comisiei Europene îmi aminteşte de discursul istoric de acum 14
ani de la Berlin, susţinut de Joschka Fischer, tot la Universitatea Humboldt,
cu privire la paşii istorici ai construcţiei Europene, procesul de extindere şi
integrare şi federalizarea Europei. Printre opţiunile de reformă instituţională
propuse atunci erau dezvoltarea
Consiliului European într-un guvern european, de
exemplu, format din guvernele naționale, sau pe structura
existentă a Comisiei, ca un punct de plecare, dar se sublinia că s-ar putea opta pentru alegerea directă a unui președinte cu
ample puteri executive.
Dan LUCA /
Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu