Faţă de 1 din 4 tineri în Cehia, Polonia sau Ungaria,
în România foarte puţini tineri demarează o afacere pe cont propriu. Fiind
invocate ca şi cauze în principal lipsa banilor şi birocraţia, doar 1 din 100
români sub 40 de ani vor să aibă propria afacere, lucru confirmat şi de
ghidului pentru tinerii întreprinzători care vor să obţină finanţare de la stat
în 2014.
Un material Cariere
scria recent că în 2014 se estimează că „prin Direcţia Generală pentru IMM şi
Cooperaţie că vor fi ajutaţi 2.315 antreprenori, cu 13% mai puţini decât în
2013, conform calculelor noastre”.
Totuşi parcă un paradox. Nu trebuie
să fi un expert pentru a înţelege că ajutând antreprenorii ajuţi economia. Personal,
împreună cu tinerii de la TSD Diaspora, încă din 2012, sugeram o variantă de
a-i sprijini pe tinerii cu experienţă europeană, să se întoarcă acasă, printr-un
program
guvernamental.
Asta la nivel naţional, pentru că la
nivel european, acelaşi material din Cariere sugera: „Mai sunt, bineînţeles, şi
fondurile europene care par o nebuloasă pentru nişte companii aflate la
început, fără resurse de timp şi bani pentru a explora aceste opţiuni. Sunt
multe companii cu istoric de zeci de ani pe piaţa românească ce s-au lăsat
păgubaşe în descurcarea iţelor fondurilor europene, cu atât mai mult
companiile-boboc. Pe de altă parte, Uniunea Europeană declară în numeroase
documente strategice – Planul de Acţiune pentru antreprenoriat, Small Business
Act for Europe, documente de sprijinire a crowdfunding-ului etc, cât de
importante sunt IMM-urile pentru economia comunitară şi încearcă să replice în
Europa iniţiative de succes din Statele Unite. Din păcate, intenţiile bune nu
sunt dublate de multe ori de efecte vizibile, pur şi simplu pentru că în
Uniunea Europeană nu există pragmatismul şi spiritul de iniţiativă necesare,
iar de
la idee la proiecte UE viabile de sprijinire a antreprenorilor e cale lungă”,
şi aici poate sprijinul poate veni prin programe de consiliere.
Dan LUCA / Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu