duminică, 7 iulie 2013

Experienţa Sillicon Valley pentru succes în România


Mi-a plăcut povestea românul Andrei Pitiş povesteşte pe care am citit-o într-un material Cariere. Acesta vorbeşte despre traseul său profesional, de la lansarea în afaceri până la succesul de care se bucură azi. “Din fiecare eșec înveți lucruri diferite. Spre exemplu, eu am pornit la drum cu un startup care era foarte nișat. Atât de nișat, încât puteai să numeri publicul-țintă pe degete. Așa am învățat că este bine să segmentezi piața cu atenție și să nu te adresezi unei nișe foarte înguste”, argumentează Pitiș.

A început cu paşi mici, dar a începu devreme. “Prima experiență pe piața muncii a avut-o în calitate de programator, post pe care a reușit să-l obțină încă din primul an de facultate. A făcut un software de design de ţesături pentru fabrica Dorobanţu S.A. din Ploieşti (1991) şi astfel a câştigat bani cu care și-a putut cumpăra o veioză. Au continuat proiecte din ce în ce mai interesante. În 1993, a scris un software gratuit care acum este integrat în Linux. Aşa şi-a crescut notorietatea şi a pornit un business de software la comandă (un fel de outsourcing)”.

După eşecul din Sillicon Valley, întors în ţară, Pitiş explică celor care cred că în România managementul se face după regula “datului cu bãţul” – “Se vede treaba că trăim în Românii diferite. În România în care trăiesc eu, managementul oamenilor se face conform cu ultimele cercetări în domeniu la nivel mondial: empowerment, motivation. Și nu cred că există un stil de management care e cel mai bun, depinde foarte mult de oamenii alături de care lucrezi. Cel mai simplu este să conduci oameni atunci când ai o viziune clară pe care o transmiţi mai departe, iar oamenii vor veni după tine. Este o mare diferenţă faţă de puterea formală, investită de poziţie”.

Din propria experienţă, foarte bun sfatul pe care îl dă tinerilor aflaţi la început de drum – “Încercați totul atunci când sunteți la început până reușiți să vă prindeți ceea ce vă place cu adevărat. În niciun caz, să nu vă complaceți într-un job plictisitor doar pentru bani. Nu merită”, sugerând în final totuşi că sunt oameni cărora li se potriveşte antreprenoriatul, însă alţii se simt mult mai confortabil în postura de angajat, pe un salar bun.

Alte materiale asemănătoare:



 

Dan LUCA / Bruxelles

 

Niciun comentariu: