Felicit redacţia PR Journal pentru conţinutul revistei recent lansate. Mulţumesc
de asemenea pentru că mi s-a oferit credit şi ocazia să fac parte din
″exemplele″ acestei ediţii.
Redau
mai jos răspunsurile pe care le-am formulat la întrebările adresate de redactor
apropo de lobby. Mini-interviul este vizibil în varianta print la paginile
57-58:
.........
În ce măsură proasta reputaţie a lobbyului este meritată?
Facem
lobby întreaga noastră viaţă, chiar dacă nu percepem anumite activităţi în felul
acesta. Vrem să avem copiii la o şcoală mai bună şi facem lobby pentru asta,
vrem să avem o cameră de hotel mai spaţioasă şi facem lobby, vrem să avem un
loc de muncă mai bun şi facem lobby în cercul cunoştinţelor să avem recomandări
mai bune… Dacă însă intrăm pe noţiunea de lobby legislativ e normal să avem alte
coordonate. În mediul european noţiunea de lobby nu mai sperie. Comisia
Europeană adoră faptul că anumite grupuri de interese vin să îşi prezinte
opiniile asupra anumitor părţi din legislaţie, eurodeputaţii invită periodic
reprezentanţii industriei şi societăţii civile la consultări. Au fost şi
eforturi instituţionale pe palierul reglementării activităţii de lobby, în
special în domeniul transparenţei, iar Registrul Transparenţei este deja în
faza operaţională, cu peste 6.000 de înregistrări din 2011 de când a intrat în
vigoare.
Ce calităţi trebuie să aibă un lobbyst de succes?
Un
lobbyst bun este o persoană care devine sursă de inspiraţie pentru
microsistemul în care activează, e formatorul de opinie pe anumit segment de
piaţă. Dacă analizăm pas cu pas sistemul de influenţă, observăm paşii clari, de
manual: Definirea obiectivului (propunerea de amendamente); identificarea
interlocutorilor: decidenţi, factori de influenţă, aliaţi, opozanţi; crearea de
alianţe şi parteneriate; elaborarea argumentelor şi uneltelor de comunicare; strategia
de comunicare către factorii de influenţă; monitorizare şi comunicare internă
permanentă. Un lobbyst de succes trebuie să aducă valoare adaugată în fiecare
domeniu enumerat.
Care este, în opinia ta, industria care face cel mai eficient lobby la
Bruxelles?
Sunt
zeci de studii care prezintă campanii de succes, unele cu adevărăt de succes,
altele prezentate într-o anume formă pentru a-i mulţumi pe anumiţi clienţi. Există
la Bruxelles un lobby al industriei, al ONG-urilor, dar cel mai puternic este
cel al ţărilor membre UE. Dacă este să apreciez un sector, cel al industriei
auto este deja notoriu la Bruxelles, dar şi lobby-ul ONG-urilor verzi, în
special al coaliţiei G10 Environment, are rezonanţe puternice.
Ştii vreo glumă
bună despre lobbyişti?
E
mai mult o situaţie cinică din viaţa unui lobbyst, întrebat de copilul său: ″Tată,
tu ce lucrezi de fapt?″, el răspunde: ″Dragă, eu de 5 ani încerc să
inserez o virgulă într-un text legislativ″. Totuşi, îmi permit să închei mai
optimist, citându-l pe Frank Zappa, care spunea că “Politica este ramura de
divertisment a industriei”.
Dan
LUCA / Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu