Experienţa
practică este indispensabilă pentru un expert european. Este un domeniu care mă
preocupă şi care este important şi pentru racordarea României la Uniunea Europeană.
Asta am încercat să explic în cel mai recent material pe care l-am pregătit
pentru prahoveni şi pe care prietenii de la ziarul
Prahova îl publicau în 16 octombrie 2013.
Pentru mai
multe detalii pe acest subiect puteţi citi articolul, a cărui text îl găsiţi
integral şi în continuare:
………
Resursa umană
româneascã are un potenţial enorm pentru a forma fibra de care e nevoie pentru
o reprezentare adecvată la nivel european. Este un paradox, avem în România
vreo 25 de mastere în domeniul studiilor europene, iar 95% dintre absolvenţi nu
îşi găsesc de lucru relaţionat cu diploma obţinută. Trebuie gândită o strategie
pe acest palier, de a coordona cererea şi oferta în domeniul expertizei
europene.
De câţiva ani,
am dezvoltat un curs academic intitulat “Tehnici de comunicare în UE”, pe care
îl predau la universităţi din Bruxelles, dar şi masteranzilor din Gorizia
(Italia) sau din Bucureşti şi Cluj. E o mare plăcere să întâlneşti studenţi
pasionaţi de studiile europene, chiar dacă majoritatea dintre ei nu au fost
încă în capitala Europei.
Pe lângă
înţelegerea teoretică a tehnicilor de comunicare ale UE, practica desfăşurată
la Bruxelles este indispensabilă, aşa cum au înţeles multe universităţi de
renume din statele membre. Astfel, lansam o idee pentru liderii politici
europeni de a pregăti un program european în care orice universitate care oferă
cursuri despre istoria UE, instituţii comunitare sau politicile europene să
poată “să îşi aducă studenţii” în Bruxellesul european pentru o săptămână de
prezentări intensive. Agenda nu trebuie să includă doar clasicele vizite la
Parlamentul European sau Comisia Europeană. Este important a arăta tinerilor
europeni cum sunt reprezentate la Bruxelles statele şi regiunile, sub ce formă
îşi prezintă interesele corporaţiile şi grupurile de interese, care sunt abordările
corespondenţilor de presă.
Observ tot mai
mult tendinţele de “specializare-dublă” în cadrul învăţământului superior: e
timpul ca “ştiinţa” afacerilor europene să se combine cu alte specializări,
precum ştiinţele comunicării. Nu este destul să cunoşti mecanismul
instituţiilor europene, e nevoie şi de a “a vedea larg“, prin a înţelege
relaţionarea dezvoltărilor legislative în raport cu sectorul industrial, şi cu
cel neguvernamental. Consider că un curs despre tehnicile de comunicare
europeană trebuie să atingă o paletă largă de subiecte, plecând de la
înţelegerea temeinică a unor noţiuni ca sfera publică, identitatea şi valorile
europene, istoria politicii de comunicare a UE, diplomaţia publică şi
bineînţeles despre sursele de informare şi mijloacele de comunicare în UE.
Un stagiu de
pregătire în cadrul unei organizaţii ajută mult un candidat în competiţia
pentru obţinerea unui job. Subiectul stagiilor este şi la Bruxelles de
actualitate, unde există tineri care au efectuat şi până la 5-6 stagii deja (unele
chiar neplătite). Deşi pretenţiile iniţiale sunt mari, având în vedere cererea
şi oferta, se poate spune că este multă forţă de muncă în capitala comunitarã,
calificată, dar şi ieftină în acelaşi timp. Bătaie mare se dă la intrarea pe
piaţă a Bruxellesului european care oferă atât de multe şanse de promovare şi
dezvoltare pentru cei care găsesc în timp nişa favorabilã. Tinerii, un
potenţial atât de valoros, dar nu întotdeauna cu experienţă practică suficientă
la finalizarea studiilor.
Dan LUCA / Bruxelles
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu